Hvordan lage en effektiv markedsplan

Hvis du skulle starte en bedrift for 20 år siden, så handlet det om å starte lokalt. I dag har vi Word Wide Web og sosiale nettverk som har gitt oss global rekkevidde samt kommunikasjon i sanntid.

Det betyr at vi – uten å sprenge budsjettet – kan bygge et globalt publikum hvor enn vi er i verden, så lenge vi har internett.

Jeff Bullas er en av verdens fremste digitale markedsførere. Han har nådd over 5 millioner sidevisninger i året på bloggen sin og leses i over 200 land. Dette sier Jeff:

“The 21st century is about abundance and opportunity amplified by technologies that multiply your time and effort. It is about using tools that increase the velocity and reach of your ideas and brand.”

La oss se på Jeff Bullas sin 5-stegs markedsplan og hans tre mest effektive markedsføringsstrategier. Disse vil bidra til å booste din trafikk og merkevarebevissthet.

En markedsplan holder deg på sporet. Men, hvis du først lager en forretningsplan, og deretter forsterker den med en markedsplan, er du mer rustet enn de fleste andre der ute.

Markedsføringsstrategien kommer i tillegg til dette. Den hjelper deg å velge de riktige taktikkene og verktøyene du trenger for å nå rett publikum på den mest effektive måten.

I sin enkleste form innebærer denne planen fem steg…

Effektiv markedsplan

1. Identifisere målgruppen(e)

For å være sikker på at det er et publikum der ute – et publikum som har lyst til å høre hva du har å si, så må du identifisere målgruppen din først. Da vil du forstå i hvilke sosiale nettverk din målgruppe befinner seg mest i.

Selv om det er over 3 milliarder mennesker som bruker internett, er det ikke alle som har like lyst til å høre dine historier og budskap. Derfor er første steg å velge en nisje og en mindre målgruppe. Selger du vin, er det lurt å rette deg mot restauranter, matbloggere og andre som hjelper deg å nå ditt riktige publikum.

2. Sett deg riktige forretningsmål

Riktig forretningsmål sørger for at sporene dine går i riktig retning, men du må huske på at målene må være målbare. Her er noen eksempler på noen målbare forretningsmål:

  • 5,000 besøkende i måneden
  • 1,000 nyhetsabonnenter på 6 måneder
  • 2,000 Twitter-følgere på 3 måneder
  • Selge 1,000 e-bøker ila. de 12 første månedene

3. Finn de teknikkene og verktøyene som bidrar til å nå målene dine

De tre viktigste markedsføringstaktikkene du bør vurdere, og som gir mest ROI, er følgende:

  1. E-postmarkedsføring
  2. Søkemotoroptimalisering
  3. Markedsføring i sosiale medier

E-postmarkedsføring: Det å bygge din e-postliste fra dag én, er kritisk. E-post er din billett for å kunne kommunisere direkte med dine fremtidige kunder.

Søkemotoroptimalisering: Her må du sørge for at du har flere nøkkelord på bloggen/nettsiden din som er optimalisert for å kunne rangere som nummer én i Google.

Sosiale medier: Hvis målgruppen din er mest på Facebook, så trenger du en markedsføringstaktikk som fokuserer på Facebook. Har du lyst til å få flere Facebook-likes, vil du måtte bruke taktikker som: Installere Facebook-plugin på nettsiden din, og f.eks. oppfordre abonnenter til å like Facebook-siden din i dine daglige/ukentlige nyhetsbrev.

4. Overvåke og måle resultatene

Kan du dokumentere dine resultater? Du må overvåke og dokumentere både når du opplever suksess og når du feiler. Når du overvåker alle resultatene, vil du lære bl.a. hvorfor folk abonnerer og hvorfor de avslutter abonnementet. Med overvåkning lærer du hvorfor noen taktikker ikke funker, og dermed hvilke taktikker du bør fokusere mer på i stedet. Test hele tiden!

5. Gjenta prosessen

Ved å gjenta prosessen vil du finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og det fine med det, er at du kan slutte med det som ikke fungerer og maksimere det som funker. Hold et øye på nøkkelindikatorer som salg pr. måned, trafikk og nyhetsabonnenter.

Disse fem stegene vil gi deg et solid grunnlag for din satsning på innholdsmarkedsføring.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.