Et sted man kan være sikker på å nå potensielle kunder hver dag, er i innboksen til de som har akseptert å motta godt innhold fra deg. E-post sjekker man stort sett hver dag – enten på mobil eller desktop.
Når en person abonnerer på ditt nyhetsbrev, så har vedkommende vist en klar interesse i ditt innhold eller det din merkevare har å tilby. Dette er grunnen til at nyhetsbrev er en av de mest kostnadseffektive markedsføringsmetodene.
Følgende funn fra undersøkelser bekrefter at e-postmarkedsføring er effektivt:
- 66% av kunder gjør et kjøp på grunn av et budskap via en e-post (Digital Marketing Association).
- E-post er nesten 40 ganger mer effektivt enn Facebook og Twitter kombinert på å tiltrekke nye kunder (McKinsey).
- E-postmarkedsføring skaper en gjennomsnittlig avkastning på $38 for hver $1 investert (Email Monday).
Gjennom et nyhetsbrev kan du nå dine lojale kunder på regelmessig basis, og skape økt dialog og salg.
72% av forbrukere foretrekker e-post som kommunikasjonskanal med merkevare. Marketing Sherpa gjorde en undersøkelse i 2017 på over 2,000 amerikanske voksne. Dette var spørsmålet, “In which of the following ways, if any, would you prefer companies to communicate with you? Please select all that apply.”
Det er selvfølgelig viktig å bygge merkevaren gjennom sosiale medier, SEO, innholdsmarkedsføring osv, men ingen andre kanaler kan tilby så personlige interaksjoner med kunder enn e-post.
Av den grunn, er dette kanskje den viktigste biten i det å bygge merkevare og skape kundelojalitet.
10 tips for å skape gode resultater med nyhetsbrev
1) Benytt insentiver for å få flere til å åpne nyhetsbrevet ditt (økt åpningsrate): Når du inkluderer insentiver i emnefeltet, så kan du øke åpningsraten betraktelig. “Gratis frakt på ordre over 1500 kr” og “Last ned gratis e-bok”, er to gode eksempler på et insentivisert emnefelt.
2) Hold deg under 3 ulike skriftsnitt: Jo mindre rotete nyhetsbrevet ditt ser ut, desto bedre konverteringer vil du oppleve. Ikke mer enn to skriftsnitt og maks 3.
3) Få budskapet og Call-to-Action øverst (Above the Fold): Så mange som halvparten av alle dine mottakere, vil ikke se din CTA (oppfordring til handling) om den ikke er synlig øverst i nyhetsbrevet. Oppfordringer til handling (CTA) bør vises minst 3 ganger i nyhetsbrevet ditt.
4) APSIS anbefaler en maksimal bredde på 600-800px: Hvis e-postene dine er bredere enn dette, så krever det i mange tilfeller at brukerne dine må scrolle horisontalt for å lese hele budskapet ditt. Det er ikke brukervennlig.
5) Plasser logoen din øverst til venstre eller i midten: Eye Tracking-undersøkelser har bevist at lesere ser etter logoer øverst til venstre i nyhetsbrev.
6) Skriv overbevisende emnefelt: Lettere sagt enn gjort… Et godt emne bør ikke ha mer enn 30-50 tegn. Er det kortsiktig salg eller snarlig respons du ønsker, kan det være lurt å skape følelsen av «litt hastverk (urgency)» – ingen liker følelsen av å ha godt glipp av noe.
7) Bruk autosvar og automatiser velkomstmailen til nye abonnenter: Hensikten med autosvar, er å forberede og minne på brukeren din på at han eller hun har inngått en kontrakt med deg om å motta kvalitetsinnhold fra deg. «Velkomstbrevet bør komme umiddelbart etter registrering, sier Tor Eivind Aurdal fra APSIS. Tenk på det som at noen fyller inn et kontaktskjema. De er i modus for å motta innhold fra deg der og da. Benytt den anledningen til å skape et godt førsteinntrykk ved å besvare henvendelsen med verdifullt innhold.»
8) Knytt nyhetsbrevene opptil relevante landingssider (…eller artikler): Landingssiden din bør matche nyhetsbrevet i henhold til tittel, tekst og innhold. Landingssidens design og opplevelse bør også være i tråd med nyhetsbrevet.
9) Gjør dine e-poster mer personlig med dynamiske felt: Personlige e-poster får i snitt 29% mer åpningsrate og 41% høyere klikkfrekvens. Segmentering er en veldig god måte å tilpasse e-postene dine til nyhetsabonnentene, men det er også andre metoder du kan prøve.
Den andre effektive metoden, er dynamiske felt og innhold. Med en dynamisk e-post, så kan man gjøre innholdet enda mer personlig for hver nyhetsabonnent basert på dataen du har om denne abonnenten. Bruker du evt. firmanavn og fornavn i nyhetsbrevene dine, så kan e-posten virke mer personlig tilsendt.
«Felter man spør etter i et skjema bør skape verdi for mottakeren og anvendes enten til fletting, men kanskje enda viktigere til å segmentere og filtrere utsendelser for mer personlig og relevant kommunikasjon», sier Tor Eivind Aurdal.
10) Gjør en 5 sekunders-test: Send en testkopi av nyhetsbrevet til en venn eller kollega. Ser vedkommende umiddelbart hva din oppfordring til handling er? Ja? Da er det bare å sende ut.
[one_third_first][/one_third_first][two_third_last]Vi har snakket med Tor Eivind Aurdal, Partner Manager i APSIS, for å gi oss noen gode råd rundt e-postmarkedsføring. APSIS er også Samarbeidspartner i Content Marketing Norge, og er en plattform for Marketing Automation, e-postmarkedsføring og e-handelsløsninger.[/two_third_last]
Hvorfor er e-postmarkedsføring så viktig?
Tor Eivind: – I tillegg til at kanalen er preferert blant mottakerne, er det også en «eid kanal» du og ditt brand har mye større kontroll på enn kanaler der reglene som styres og endres av for eksempel Google og Facebook. Vi ser at kanalens posisjon stadig styrkes og spesielt nå som flere og flere utnytter e-post sammen med data og kundeatferd fra flere andre kanaler som f.eks. retargeting fra web eller fysisk butikker. E-post spiller en sentral rolle i omnikanal kommunikasjon – flere og flere sikter dit i løpet av de neste årene.
Hva bør vi tenke på i 2018?
Tor Eivind: – Det er alltid mye nytt og spennende som dukker opp innen digital markedsføring, men det er veldig mange som fortsatt ikke utnytter de mulighetene som kanalen har hatt de siste årene. I tillegg til relevant innhold så har jeg to råd for 2018.
- Vær kreativ og gjør dere interessante for mottakerne. Lek med design, tone og budskap. Våg å overraske og bryt med det normale. Skill deg fra mengden og gjør krav på oppmerksomheten til deres abonnenter.
- Mitt andre tips er at du utnytter mulighetene i teknologien og de tilgjengelige data. Vi har i mange år snakket om Marketing Automation, men nå er tiden virkelig inne for å implementere automatiseringer som gjør markedsføringen mer effektiv og mottakers opplevelse mer personlig. Last gjerne ned APSIS sin håndbok for Marketing Automation.
Siste ord
Det blir mer konkurranse om oppmerksomheten fordi flere bedrifter sender ut mail. Det betyr bare én ting: Det blir vanskeligere å få nyhetsabonnenter til å åpne og klikke. E-postene dine må være lette å lese og skanne, for å bryte gjennom støyen og fange leserens oppmerksomhet.
En scanbar e-post gjør det lettere for nyhetsabonnentene dine å få den viktigste informasjonen raskere. I stedet for at leseren sletter nyhetsbrevet ditt fordi de mottok en e-post med store blokker med tekst, så leser og klikker de videre.
Gode undertitler, kulepunkter og boldtekst bidrar til å oppsummere poengene dine. Bilder og avsnitt bidrar til å separere teksten, som gjør det lettere å lese.
Men, viktigst av alt: Sørg for kontinuerlig å levere godt innhold til dine lesere over tid!
Hvis du opplever å motta nyhetsbrev / reklame som du ikke har bedt om kan du melde i fra til Forbrukerombudet. Les mer om det her: Forbrukerombudet.