Dramatisk nedgang i Facebook-bruk blant de yngste

750 fikk med seg trendseminaret i januar hvor Ipsos presenterte tall som viste en dramatisk nedgang i bruken av Facebook blandt de yngste internettbrukerne.

Facebook er fortsatt den sosiale kanalen som de fleste oppgir at de bruker daglig, men på et år nå så er nedgang på 3% fra Q4 2020 til Q4 2021. Dette gir plattformen en markant nedgang, og nedgangen er størst blant den yngste gruppen fra 18-29 år.

Nedgangen i tallene for Q4 2021 forteller oss at den daglig bruken av Facebook har en sterk nedgang hos de unge brukerne, selv om de aller fleste fortsatt har en Facebook-profil. Om vi sammenlikner tallene fra 2018, hvor daglig bruk blant aldersgruppen fra 18-29 år var på nesten 90%, og tallene for siste kvartal 2021, med drøyt 50% daglig bruk hos samme aldersgruppe, er det liten tvil om at tallene er dramatiske for Facebook.

 

I følge Global Overview Report over verdens «favoritt» sosiale medieplattformer, er det nå Instagram som nå har gått forbi Facebook og tar andreplassen i den verdensomspennende rangeringen.

14,8 prosent av de globale internettbrukerne sier at Instagram er favorittplattform, sammenlignet med 14,5 prosent for Facebook.

Men, det er Meta-plattformen – WhatsApp – som topper den globale rangeringen, med hele 15,7 prosent av internettbrukere i arbeidsfør alder.

Les mer fra Global Overview Report

 

Hvem øker mest i Norge?

TikTok er den kanalen som har den mest markante økningen. Nesten 900 000 nordmenn som sier de har opprettet en profil på TikTok. Det er 7% økning fra 2020, og utgjør ca 21% av nordmenn.

14% av den norske befolkningen over 18 år sier nå at de bruker TikTok hver dag. Økningen er på 6% fra Q4 2020, og det er aldersgruppen fra 18 til 29 år som står for halvparten av brukerne med profil.

TikTok er også den plattformen hvor daglig bruk er jevnest fordelt mellom kvinner og menn. 22% av alle spurte menn sier de bruker TikTok daglig, opp mot 21% av kvinnene.

Meta og Snapchat kommer til Ipsos’ SoMe-tracker Q1’ 2022 . Vi har også invitert TikTok som ble vekstvinneren i 2021, og håper de også har mulighet for å bli med denne dagen. Mer info om dette kommer.

 

Over 450 er allerede påmeldt til Trendseminaret 21. april!

I det kvartalsvise webinaret som Ipsos arrangerer i samarbeid med Content Marketing Norge og Astrid Valen-Utvik, vil hovedfokuset være på de unges bruk av sosiale medier i Norge. Webinaret arrangeres 21. april og er gratis å delta på. 

 

 

Det er nå allerede over 450 påmeldte. Rune Paulseth, leder for Meta i Norge og Steffen Rabben, leder for Snapchat sitt Norgeskontor, er to av gjestene på webinaret. Rune og Steffen vil sammen med Nathalie Eyde Warembourg i Ipsos og Astrid Valen-Utvik se på tallene fra SoMe-tracker Q1’ 2022 med et spesielt fokus på trendene for de unges bruk av sosiale medier i Norge.

 

Sikre deg en plass og meld deg på allerede nå.

 

Her kan du laste ned Ipsos’ SoMe-tracker Q4’ 2021

Les også: 

Content Marketing Norge
Content Marketing Norge
Gjennom digitale og fysiske møteplasser skal vi gi bedrifter og personer muligheten for å øke sin kompetanse og innsikt om alle fagområdene som berører det å satse helhetlig på Content Marketing i Norge.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring sammen med over 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring sammen med over 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.