Derfor bør du dele selskapets svakheter

I denne artikkelen legger vi noen vanlige prinsipper innen markedsføring “på bodet”. Vi skal sammen med Doug Kessler undersøke og analysere prinsippene, bryte og tøye noen regler, for å se om vi kan lage bedre innhold.

Madeleine Holbye, Partner i ScaleupXQ, intervjuet Doug Kessler på vår konferanse Epic Content Marketing i 2017. I denne videoen avdekker og undersøker Doug de vanlige prinsippene innenfor innholdsmarkedsføring, som mange følger uten å tenke over det.

Doug Kessler er Creative Director og en av grunnleggerne bak Velocity Partners, som er et B2B Content Marketing-byrå i London.

Hvordan lage innhold som skiller seg ut? Hvordan kan man markedsføre seg på en måte som ikke forstyrrer, men engasjerer, informerer og underholder?

Det første du må gjøre, er å sette sammen et godt team, som gjør det trygt å teste nye, spennende aktiviteter. Finn ut hvilke prinsipper og regler du ønsker å bryte. Test dette i et trygt miljø før du publiserer innholdet offentlig.

Hvorfor skal man alltid dele produktets sterke sider?

Hvorfor skal du alltid vise fram dine sterke og beste sider? Kan du ikke dele produktets eller selskapets svake sider? Del svakhetene dine på en konstruktiv og nyttig måte – analyser effekten.

Ved å dele dine svakheter bygger man ofte tillit og får vanligvis mer lojale kunder. Dette er noe du bør teste. Du kan for eksempel starte med å dele hvem som ikke bør kjøpe produktet ditt – og hvorfor.

I første omgang er det ofte risikabelt og skummelt å avsløre svakhetene og ulempene med produktet eller tjenestene, men du vil sannsynligvis oppleve at det er svært nyttig, i følge Doug.

Vanlige utfordringer man møter med Content Marketing

En av de største utfordringene som Doug Kessler har møtt i sitt arbeid med klienter, er å få alle ansatte i et selskap på samme side ifm. Content Marketing-strategien. Markedsførere som blir begeistret for denne “nye” type markedsføring setter i gang spontant, og glemmer ofte å få med seg resten av teamet sitt.

Da er det lett for å bli målt feil, misforstått og anklaget for ting man ikke engang prøver på. Det er derfor veldig viktig å få alle nøkkelpersonene i selskapet på samme side. Dvs. at de støtter din strategi, dine teknikker og de forretningsmål du prøver å oppnå. Alle i firmaet bør forstå HVA innholdsmarkedsføring er, og hvorfor man satser på det i eget selskap.

La oss si at noen fra salgsavdelingen kommer og spør hvorfor du ikke engang nevner produktene i innholdet, “Hva skjer her?”. Det er faktisk en vanlig ting.

Du må få alle ansatte om bord før du setter i gang satsingen.

“Content Marketers have to be Change Managers. They have to learn how to drive change in the company”, Doug Kessler, Epic Content Marketing 2017.

Det er ikke et one man show. Få med deg firmaet, så vil dere nå lengre.

Hvordan vil Content Marketing se ut de neste 3-5 årene?

Content Marketing endrer seg raskt. Det endrer seg på den måten at innholdsmarkedsføring er på vei til å bli mainstream i en stor skala.

Fordi ingen hadde satt i gang med innholdsmarkedsføring for et par år siden, ble det til et konkurransefortrinn for de få som markedsførte seg slik. Det var kun noen få selskaper som brukte innholdsmarkedsføring i sin strategi og det fungerte derfor veldig bra.

Nå i dag har du ikke de samme konkurransefortrinn som før – nesten alle bedrifter produserer og distribuerer nyttig, informativt og engasjerende innhold for å tiltrekke seg rett målgruppe.

Vi har sett at innholdsmarkedsføring som en trend har blitt til en mer “standard markedsføring”. Det som da skjer videre, er at flere prinsipper og regler oppstår om “hvordan det skal se ut”, “slik gjør du det” osv.

Vi må stille oss selv spørsmålet; Hvordan lager vi innhold som ikke føles ut som “standard markedsføring”? Hvordan lager vi innhold som ikke lukter, føles og ser ut som markedsføring?

Derfor handler det om å bryte noen regler, bryte noen prinsipper for å skille seg ut.

“I think the currency of authenticity will go up and up over the next three, four, five years.” – Doug Kessler

Det handler om å lage innhold som virkelig kommer fra hjertet, noe som virkelig skaper verdi og som er verdt å snakke om.

“I think Content Marketing will get a lot more granular – specific topics, more personalized, more interactive. It will get more digital. I think we’re still stuck a bit in a print kind of mindset … even when it’s on screen.”

The Multiplier Effect

Vi kommer til å se flere merkevarer og bedrifter som får flere av sine ansatte og medarbeidere med i sin satsing på Content Marketing. Flere bedrifter vil fremme sine kollegaer og gjøre de til tankeledere innenfor sine nisjer.

Ved å få flere medarbeidere og kollegaer til å dele innholdet som selskapet produserer, vil man nå ut til et enda større publikum.

– The next time someone asks me whether employee sharing adds value to a B2B content marketing strategy, I’ll have the perfect answer. I’ve been analyzing the impact of employees sharing our LinkedIn Marketing Solutions content during the last year – and the numbers are staggering. Want to know the impact of employee advocacy on content marketing? How about this: one single employee sharing three items of content a day can add up to 23 million in additional reach over the course of a year. It can add up to 60,000 additional occasions when people engage with your content. How do I know this? Because that employee was me. – Jason Miller, LinkedIn.

Doug Kessler sin verktøykasse

Doug studerer tallene sine i Google Analytics og andre analyseverktøy. Han kobler dette til Marketing Automation-verktøy, slik at han og teamet i Velocity Partners kan se kundereisene sine – og for å kunne forbedre dem.

CRM, Marketing Automation og Analytics er deres “tech stack” og bærebjelkene i Doug Kessler sitt arbeid – og det burde det være for enhver markedsfører.

Doug bruker Evernote for å organisere, kategorisere og følge opp sine idéer. Med Evernote slenger han alle idéene inn i appen, slik at de ikke går i glemmeboka.

“Otherwise I’m kind of old-school; Pen and paper, you know. Stuff like that…”

Se hele foredraget med Doug Kessler på Epic Content Marketing 2017.

Merk: Epic Content Marketing-konferansen feirer 5 år i 2019! 26. september kommer det internasjonale foredragsholdere som vil dele spennende caser og sin kompetanse med deg. Se foreløpige talere som kommer på Epic Content Marketing 2019.

Del dette innlegget med en kollega

Få med deg det siste innen Content Marketing

Over 2500 markedsførerer har allerede meldt seg på nyhetsbrevet for å sikre seg konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.