Blåkopien til en perfekt artikkel som blir delt

Det å skrive en god artikkel, er som å bygge et hus. Med en blanding av solide materialer og en oversiktlig blåkopi som veileder, vil du bygge en flittig besøkt eiendom. Bloggen din trenger på samme måte kvalitetsinnhold i et format som dine lesere liker, for at det skal bli en suksess.

Hver gang du publiserer en unik artikkel, åpner du en ny mulighet for å bli oppdaget av nye brukere i søkemotorene, hjelp til

spredning i sosiale medier, eksterne linker til websiden og flere henvendelser, som kan føre til nye kunder i fremtiden.

Spørsmålet er; Hvor ofte bør man blogge eller publisere artikler? HubSpot har hentet data fra deres over 13,500 kunder som viser at både B2B- og B2C-bedrifter genererer mer leads jo flere artikler og blogginnlegg de publiserer i måneden.

Du trenger to elementer for å bygge en perfekt artikkel: 

  1. Artikkelen må ha god struktur.
  2. Den må være velskrevet.

Hvordan sikrer vi at hvert blogginnlegg fanger oppmerksomhet og driver trafikk?

Her er blåkopien…

 

Blåkopien for å lage et perfekt blogginnlegg som driver trafikk

Etter å ha studert svært mange vellykkede artikler; de som har blitt delt og skapt mest engasjement – og de som rangerer best i søkemotorene, så har vi kommet fram til en del karaktertrekk til et effektivt blogginnlegg.

Hvordan skrive bra blogginnlegg

Overskrift: Dette er det viktigste elementet. Tittelen selger artikkelen og bestemmer om leseren faktisk vil lese artikkelen din. Prøv å holde overskriften på rundt 50-60 tegn. På den måten sikrer vi at hele tittelen er synlig i søk. Husk å optimalisere tittelen med det viktigste søkeordet.

Introduksjon: Når overskriften har fanget oppmerksomheten, vil leseren umiddelbart se på introen din om det er verdt å lese videre. Bruk historiefortelling når du skriver introduksjonen, slik at du holder på oppmerksomheten.

En annen teknikk som ofte blir brukt innen tekstforfatting, er P.A.S – Problem, Agitate, Solve. 1) Start med å introdusere problemet, 2) legg trykk på hvor ille problemet er, og 3) presenter løsningen.

[thrive_testimonial name=”Christine Calvert” company=”Norges eneste tekstdoktor” image=”https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2017/02/christine-calvert.jpg”]Når man skriver artikler, er det viktig å bruke modellen ”omvendt pyramide”. Det betyr at det viktigste kommer først (grunnmuren på pyramiden), og mindre viktige detaljer lenger ned (spissen på pyramiden). Svært mange leser ikke hele artikler, og da er det avgjørende at leserne sitter igjen med et budskap selv om de bare leser det første avsnittet.[/thrive_testimonial]

Undertitler: Fra overskrift og introduksjon til skumlesing.  Gjør artikkelen lett å skumlese. Bruk undertitler for å veilede leseren gjennom hver seksjon eller de poengene som du introduserer. Benytt H2-tags (<h2>tittel</h2>) på titlene, slik at søkemotorene forstår viktigheten av undertitlene.

Hovedinnhold: Den ideelle lengden på et blogginnlegg som rangerer høyt i søkemotorene, er på rundt 1,800 ord, noe som tar rundt 8 minutter å lese. I følge en undersøkelse av Backlinko er alle resultatene på side 1 i Google på litt over 1,800 ord i snitt. Husk å gjøre artikkelen lett å skumlese. Bruk kulepunkter, lister, diagrammer, bilder osv. Hjelp leseren å konsumere den viktigste informasjonen raskt.

Grafiske elementer: Mennesker husker bilder 6 ganger lettere enn tekst, derfor er det ekstremt viktig å bruke kvalitetsbilder. Visuelle elementer bryter opp tekst, slik at artikkelen blir lettere å lese og scanne.

Blogginnlegg med minst et bilde tiltrekker flere eksterne linker (backlinks) fra andre websider. Jo flere linker til  websiden din jo høyere vil du rangere i søk. Illustrasjoner og grafiske elementer må være relevante og av god kvalitet.

Konklusjon: List opp innsikten, erfaringene og lærdommene i artikkelen. Bruk eventuelt kulepunkter og uthev de første ordene i punktene, slik at leseren raskt får en fin oppsummering. Spør også leseren om å dele deres tanker rundt emnet.

Call-to-Action (CTA): Hva skal leseren gjøre etter at de har lest artikkelen din? Skal leseren lese en relevant artikkel / oppfølger, eller laste ned en e-bok eller sjekkliste? Det var nok en grunn til at du skrev artikkelen, og derfor må du gjøre det klart og tydelig hva det neste steget er. Ha som mål å bruke minst én CTA i artikkelen – enten det er i sidebar, header eller footeren.

Sosiale delingsmuligheter: Det å skrive en velstrukturert og engasjerende artikkel krever tid og ressurser, så derfor ønsker du jo at artikkelen skal bli delt av så mange som mulig. Gjør det derfor lett for leseren å dele artikkelen. Det kan du f.eks. gjøre ved å bruke delingsknapper, Click-To-Tweet, sitater og bilder med Pinterest-funksjon.

Har du noen erfaringer om hvordan man lager artikler som blir delt? Kommenter gjerne nedenfor 🙂

Del dette innlegget med en kollega

Få med deg det siste innen Content Marketing

Over 2500 markedsførerer har allerede meldt seg på nyhetsbrevet for å sikre seg konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.