5 ting bedrifter må slutte å gjøre i sosiale medier – og hva du kan gjøre i stedet

«Suksess i sosiale medier kommer ikke rekende på ei fjøl»

Du vil lykkes i sosiale medier, sier du? Engasjere følgerne og aller helst sikre at innsatsen gir resultater og kroner i kassa? Pass på at du ikke snubler i de samme fellene som så mange andre bedrifter.

For hva er det som får folk til å trykke «Slutt å følge»-knappen? 

Vi utfordret Camilla Hager, som er en av de fagansvarlige på sertifiseringskurset Social Media Manager, til å komme med ting bedrifter må slutte å gjøre i sosiale medier.

Camilla har mange meninger om dette, men hun valgte å spørre alle sine følgere på Instagram-kontoen, Skriveskolen, om hva deres mening om dette var. Og de hadde veldig klare formeninger om saken.

Basert på deres input og sine egne observasjoner, ble det en god liste over 5 områder mange bedrifter burde skjerpe seg på – kombinert med en passende resept for å kurere den aktuelle typen gruff.

Camilla sier at selv om det er åpenbare forskjeller mellom hva som er beste praksis i ulike kanaler, drar dun i denne artikkelen alle sosiale medier over en og samme kam her.

Hun vil bemerke at det er både nyanser og forskjeller på for eksempel Instagram versus LinkedIn, og på store konsern og små gründerbedrifter.

Hun oppfordrer å ta det som passer og tilpass det til kanalen og virksomheten din, og føler du at det mangler noe eller du som leser ønsker å bidra med noen kommentarer, så send Camilla og redaksjonen en melding (content@contentmarketing.no)  😊

Camilla Hager 1Camilla Hager er en av de fagansvarlige på sertifiseringskurset Social Media Manager, som arrangeres av Content Marketing Norge. Her er hun med på Modul 2 som omhandler Effektiv innholdsproduksjon i sosiale medier.

 

 

 

Her er de 5 punktene, fra Camilla og alle hennes følgere, som sier det som bedrifter må slutte å gjøre i sosiale medier – og hva de kan gjøre i stedet:

  1. De oppfører seg som brøleaper

Du vet hvem de er. De som går på scenen og roper høylytt om seg selv, egen fortreffelighet og eget innhold, før de forventer applaus. Så fordufter de helt og holdent – til neste gang de har noe på hjertet og entrer scenen igjen for å gjenta den ubehagelige prosessen.

 

Det gir, ikke overraskende, fint lite engasjement. Ei heller gevinst. Det er i sosiale medier som i livet ellers: Ingen liker brøleapa. Likevel er det forbausende mange – kanskje spesielt bedrifter – som mangler sosiale antenner.

 

Løsning: Tenk på engasjement i sosiale medier som å invitere VIP-lista di på fest. Hvorfor skal de komme og henge hos deg? Hva kan du tilby dem? Møt folk i døra, vis ansikt og gi dem en varm, personlig velkomst.

 

Gjør det ufarlig og hyggelig å slå an en prat. Skap dialog ved å være nysgjerrig og interessert i hva de gjør, hva de tenker på og er opptatt av. Det hjelper deg å knytte bånd med følgerne. Det igjen vil bygge lojalitet til merkevaren og inspirere til handling.

 

Det er sånn du rigger i stand en fest folk har lyst til å være med på. Og det er når du utnytter selskapslokalet (altså kanalen) til å involvere og engasjere, at du virkelig kan skape god stemning – og resultater.

 

  1. De forsøker å treffe alle

En vellykket fest starter med gjestelista, men dessverre har mange bedrifter lyst til å invitere «alle». Glem det. Sannsynligheten for at du vil lykkes er like liten som at nevøen din vil oppsøke samme utested som grandtante Gunda. Ikke nubbsjans.

 

Løsning: Vær bevisst på hvem du er der for. Med andre ord: Hvem er den ideelle kunden din? Er hun en stresset kommunikasjonssjef, sliten småbarnsmamma i tidsklemma, trendy BI-student eller nyfrelst pensjonist?

 

Måten du reklamerer for festen, stemningen du lager og drinken du serverer i døra – det vil si innholdet du byr på – må både matche og friste gjestene som er viktigst for deg.

 

Husk: Det er bedre å lage hæla i taket-stemning for et knippe utvalgte enn snorkefest for hele nabolaget.

 

  1. De maser om salg, salg og atter salg

Denne henger tett sammen med punktet over. Å bare vise ansikt i perioder du har noe å selge, er dårlig stil. Og lite effektivt. Sjelden følger vi bedrifter og merkevarer i sosiale medier fordi vi bare vil ha tilbud. Vi vil ha verdi, underholdning og nyttestoff.

 

Da jeg spurte Instagram-følgerne mine om hva som fikk dem til miste lysten på å følge en bedrift, var dette punktet som gikk igjen flest ganger. De opplever det som slitsomt og masete.

 

Løsning: Det er helt fint å selge i sosiale medier, men du kan ikke gjøre bare det. Tillit bygges over tid. Den blir til når du igjen og igjen viser hva du kan gjøre for følgerne dine fremfor å være ensporet opptatt av hva du kan få ut av dem.

 

Leverer du nyttestoff og verdi 80 % av tiden, er det innafor å bedrive salg i 20 %. Da får du følgernes «tillatelse». Det er også da du faktisk kan oppnå virkelige gode resultater med salg. Planlegg derfor godt innhold i perioder du ikke skal selge. Se på det som en investering.

 

  1. De er personlighetsløse og stive i snippen

Stive formuleringer og tam tekst? Lange avhandlinger med tørt bedriftsbabbel og bla, bla, bla? Tekster uten snev av personlighet, som du føler du har lest 1001 ganger før?

 

Der har du oppskriften på å få folk til å scrolle seg hurtig forbi. Eller sette deg på «mute».

 

Man skal være særs interessert for å gidde å lese dersom språket er tungt, personlighetsløst og stivt. Og høyst sannsynlig er det andre som skriver om mye av det samme, så det er ikke gitt at de forblir hos deg hvis du ikke presenterer innholdet på en måte som frister.

 

Løsning: Personlig er det nye profesjonelle. Vi danner en relasjon med mennesker – ikke merkevarer. Vi kjøper av menneskene bak merkenavnet, og det skjer først etter at vi har begynt å like og stole på dem. For at andre skal like deg, må du fremstå likanes – ikke som en robot. Da er steg 1 et enkelt, muntlig språk krydret med nettopp din/bedriftens personlighet.

 

For sannsynligvis er ikke innholdet du leverer unikt. Da er desto viktigere at presentasjonen er det. Personlighet er veien å gå. Lett litt på sløret. La følgerne få et innblikk i menneskene bak kontoen.

 

Dessuten, er du gründer eller driver en liten bedrift, er DU en helt essensiell del av merkevaren. Skriv tekstene slik at de høres ut som deg. Lat som om du har en samtale med en venn.

 

Tips: Les høyt. Ville du formulert deg sånn ansikt til ansikt? Er svaret nei, rykk tilbake til tastaturet.

 

  1. De poster i rykk og napp

Mange starter for ambisiøst og sliter seg ut med for høy frekvens, før de forsvinner helt i flere uker. Dårlig idé. For hva tror du potensielle følgere tenker dersom de besøker kontoen din og ser at forrige innlegg var for en måned siden (for ikke å nevne 4!). De vil neppe trykke «Følg»-knappen.

 

Hvorfor skal de gidde å være der når du ikke er det?

 

For mye av det gode er heller ikke bra, og flere av Instagram-følgerne mine nevnte for hyppig posting som en grunn til å slutte å følge. Spesielt når det er kombinert med salg, som nevnt i punkt 3.

 

Løsning: Bestem deg for en frekvens du kan leve med, og forsøk å holde deg til den. Og selvfølgelig: Det er bedre med noen fulltreffere enn mange halvslappe. Så på spørsmålet om du skal poste 3 ganger i uken eller 2 ganger om dagen, er det enda viktigere at du stiller deg disse spørsmålene: Hva er realistisk? Hva får du til å være konsekvent med?

 

Mer effektivt blir det hvis du planlegger innholdet du skal ut med i tiden fremover, og skriv gjerne flere innlegg i slengen. Det er langt mer effektivt og du sparer deg for mye stress. Når du er godt i gang, skriv noen tidløse innlegg du kan ha i «banken», så slipper du at idétørke eller travelhet stikker kjepper i hjulene for deg.

 

Summa summarum: Er det enkelt å få til alt dette? Nei. Tidkrevende? Ja. Nødvendig for å lykkes? Det vil jeg påstå. Suksess i sosiale medier kommer ikke rekende på ei fjøl. Det fungerer heller ikke som et «tar det innimellom alt annet»-prosjekt. Sett deg inn i hva som skal til og vær klar over at det krever dedikerte hoder og hender.

Motivert for å lykkes? Og vil du sikre at du investerer i de riktige tiltakene og peiler deg inn på rett strategi?

 

Sjekk ut Social Media Manager – her lærer du alt du trenger.

 

Om Camilla

HvabehagerCamilla er lærer på papiret, tekstforfatter i hjertet – og av yrke. I 14 år har hun jobbet med tekst og innhold, og har siden 2010 drevet tekstbyrået HvabeHager i Trondheim.

I en årrekke har Camilla holdt skrivekurs, foredrag og workshops for både private og offentlige virksomheter. Hun er også fast gjesteforeleser ved BI Trondheim.

Camilla arrangerer også egne kurs, både nettkurs og kurs på bestilling fra bedrifter

–      Nettkurs: Skriv så du får JA – fra bom til blink på 5 steg

–     Bestillingskurs: Se oversikt over alle HvabeHager sine skrivekurs 

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.