Thought Leadership i et Content-perspektiv

Damene bak Medialounge AS, Henriette Hedløv og Jorunn Flydal, stakk begge av med tittelen ”Årets Thought Leader” under Epic Content Marketing 2015 tidligere i år.

Selv om mange har hørt om Medialounge, vet kanskje ikke alle hva de tilbyr i markedet. Man kan si at Medialounge er Getty Images for journalistikk og meninger – de gjør det enkelt å finne og gjenbruke relevant innhold som tidligere har vært publisert i andre medier. Medialounge har avtaler om å selge bruksretten til innhold fra 1500 internasjonale kjente og mindre kjente kilder. De tar også ansvar for oversettelse og kulturell tilpasning av innholdet. I en tid hvor beskyttelse og forvaltning av opphavsrettslig innhold er i fokus er gjenbruk av andres kvalitetsinnhold en økende tendens i markedet.

Denne artikkelen er en forkortet gjengivelse av Henriette Hedløv sitt foredrag om thought leadership i et content-perspektiv på Content Performance 2015.

 

Hva er en Thought Leader?

”Det er et individ eller selskap som blir anerkjent som en autoritet innenfor et område, og som evner å kapitalisere på det økonomisk.”

Forskjellen på eksperter og Thought Leadere er at eksperter som oftest bekrefter det etablerte, mens Thought Leadere utfordrer det etablerte:

forskjellen-på-ekspert-og-tought-leader


Veien til en posisjon som Thought Leader

Å bygge tankelederskap kan ikke gjøres utelukkende med godt innhold. Kompetansen og evnen til å selv skape endringer må være tilstede. Det hjelper ikke å ha en person som er ute og adresserer de store spørsmålene mens resten av virksomheten driver «business as usual». Å ta posisjon som tankeleder er et strategisk valg – ikke et taktisk grep. Det er fire faser i oppbygging av en posisjon som tankeleder:

 

1. Kom ut av skapet og adressér de store spørsmålene

Selektiv (strategisk) synlighet med utgangspunkt i nye ideer som gir fortjent oppmerksomhet fra etablerte toneangivende aktører.

2. Ta lederskap – tilgjengeliggjør innsikten bak det store spørsmålet/idéen

Identifiser de spesielt interesserte. Etabler og involver en ”menighet” med et bredt spekter av innhold som gir spørsmålene og ideene bredde og dybde.

3. Forvalte autoriteten

Inngå innholdspartnerskap med folk, institusjoner og brands som underbygger og bekrefter kongstanken, og bygg ditt eget univers som «alle kommer til».

4. Kapitaliser på autoriteten

Vær selektiv på hvor du selv er tilstede og hva du er med på. Gjør andre i stand til å snakke om og forvalte den store ideen, mens du leverer med «excellence» og jobber med neste spørsmål og innovasjon…

veien-til-tankeleder

De største utfordringene

Noen av verdens sterkeste brands som er godt posisjonert som thought leaders innenfor sine fagområder, er McKinsey og Harvard Business School. For å forvalte og kapitalisere på sin posisjon som autoritet, kombinerer de innhold fra egne eksperter med innhold fra andre. Man klarer ikke å forvalte ekspertisen ved å bare snakke selv. Man kan ta en redaktørrolle, og sørge for at omgivelsene får det beste av det beste gjennom gjestebloggere, spaltister og innhold fra andre toneangivende aktører.

 

Key Takeaways

Kom ut av skapet og adresser de store spørsmålene.

Ta lederskap – Tilgjengeliggjør innsikten bak det store spørsmålet/ideen.

Forvalt og kapitaliser på autoriteten ved å tilby et spekter av relevant innhold som kunder, partnere, leverandører, medier og andre partner ikke har råd til å gå glipp av.

 

Har du lyst til å lære av de beste innenfor Content Marketing samt få inspirasjon og erfaring fra suksess caser? Sikre deg plass her.

[image_hover image=’https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2015/12/ecm-2016-cta.jpg’ hover_image=’https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2015/12/ecm-2016-cta2.jpg’ link=’https://contentmarketing.no/epic-content-marketing/’ target=’undefined’ animation=’undefined’ transition_delay=’1200′]

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.