31 geniale verktøy som vil forbedre din innholdsmarkedsføring

Verktøy for innholdsmarkedsføring – for å lage bedre innhold

Om du har lyst til å oppleve noen form for suksess eller avkastning (ROI) fra den tiden og energien du investerer i innholdsmarkedsføring, er du nødt til å investere i de riktige verktøyene – verktøy som kan automatisere, effektivisere og forbedre din innholdsprosess fra begynnelse til slutt.

Det å starte med innholdsmarkedsføring for første gang kan være en utfordring om du ikke har de riktige verktøyene på plass. Derfor har jeg listet opp 31 innholdsverktøy som vil hjelpe deg å styrke din innholdsmarkedsføring:

 

Verktøy for innholdsideer & inspirasjon

1. Feedly – du kan koble sammen de blogger/magasiner og nettsider som betyr mest for deg slik at de er på et sted.

2. Pulse – en app som fungerer som en RSS-feed fra andre kilder. Den lar brukerne kuratere innhold basert på deres interesser.

3. Quora – dette populære sosiale nettverket er en plattform for diskusjoner, spørsmål og svar. Du kan identifisere trender ved å se på de siste regelmessig stilte spørsmålene, noe som kan lede din innholdsproduksjon.

4. Trapit – en app for innholdsoppdagelse. Den personaliserer innholdsfeeden basert på dine interesser. Appen lærer av din tilbakemelding og gir deg bedre innhold hver gang den brukes.

5. Alltop – innhold som blir indeksert fra en rekke populære publikasjoner. Kategorisert med emner som Jobb, Helse, Kultur, Interesser, Teknologi, Folk, Nyheter og Sport.

6. Twitter – søk etter hete temaer på Twitter for å se hva som er populært internasjonalt eller i et spesifikt område. På den måten vil du få innsikt om hva slags innhold du bør lage. Du kan også søke på ulike hashtags relatert til din ekspertise og bransje for å finne ut hva publikum interesserer seg for.

7. Reddit – finn ut hva som er populært internasjonalt for å få innholdsinspirasjon på ulike emner. På Reddit kan du observere hvilke overskrifter som er mest effektive. Dette kan gi deg innsikt til hva det neste emnet ditt skal være.

 

Verktøy for innholdsproduksjon

8. Visual.ly – en tjeneste som hjelper deg å lage imponerende informasjonsgrafikk og datavisualiering. Utforsk over 30,000 infografikker som allerede er opprettet på nettstedet for å inspirere din innholdsmarkedsføring.

9. Google Keyword Tool – ved å bruke Googles søkeordverktøy vil du finne de riktige (og populære) nøkkelordene som du kan bruke i din overskrift og i selve artikkelen.

10. Canva – et gratis og enkelt verktøy for grafisk design: en forenklet versjon av Photoshop. Canva inneholder flere tusen bilder, hundrevis av fonter og flere alternativer for redigering av farger og kontraster osv.

11. Resize – verktøy som hjelper deg å endre bildestørrelsen slik at det blir riktige dimensjoner for publisering.

12. Issuu – et visuelt verktøy for å lage digitale magasiner med både gratis og betalte versjoner avhengig av dine innholdsbehov.

13. Embedded Tweets – legg til levende tweets i innholdet ditt for å bygge troverdigheten til din artikkel eller hjemmeside. Tweetene viser bildene og videoene i innholdet ditt. Den viser også alle sanntids retweets og favorites i artikkelen din.

14. Thinglink – du kan etikettere bilder med lenker til sanger, videoer, tekst, Twitter, Facebook mm. for å gjøre bildene mer engasjerende. Verktøyet lar leserne kommentere på bildet ditt og følge bildekanalen din.

15. UberFlip – optimaliser dine PDFer for å legge til sosiale funksjoner, lyder og videoelementer for å gjøre de interaktive.

16. PowToon – lag animerte videoer og presentasjoner med PowToon for å lage en kommersiell kvalitetsopplevelse med det originale innholdet ditt.

 

Verktøy for organisering av innhold

17. Trello – et helt gratis verktøy for å organisere alt fra media til ideer på fine organiserte “kort”. Du kan effektivisere dine innholdsideer ved å samle inn stemmer fra andre gruppemedlemmer. Det de gjør er å stemme på det “kortet” (ideen) som de synes er best. De kan også gi tilbakemelding i sanntid for å høre hvilke innholdsideer man bør ha med videre

18. Evernote – en flerbruks organisatorisk plattform som er mest kjent for å huske alt fra din bedrift og ditt personlige liv: Den kan brukes som en huskeliste. Bruk Evernote for å holde oversikt over dine innholdsideer og din redaksjonelle kalender.

19. Google Calendar – en effektiv måte å organisere og samarbeide med kolleger på din redaksjonelle kalender.

20. Wunderlist – lag oversiktige lister som holder styr på hva slags oppgaver som må gjøres. Med Wunderlist kan du planlegge din innholdsstrategi på en mer oversiktlig måte.

21. Pocket – lagre videoer, artikler og andre nyttige ressurser som du kan sjekke ut senere. Pocket-appen hjelper deg å organisere alle dine favoritt ressurser på ett sted.

22. Harvest – et verktøy for tidsstyring. Den hjelper deg å holde din content marketing-innsats  i rute ved hjelp av en nøyaktig og effektiv programvare, noe som vil hjelpe deg å ta smartere beslutninger for din bedrift. Med appen så kan du finne ut hvor du bruker mest tid, og hvor du bør investere mer for å forbedre satsingen.

23. MindNode – du kan kartlegge din brainstorming og idémyldring på en visuell måte.

 

Verktøy for markedsføring og distribusjon av innhold

24. Buffer – et distribusjonsverktøy som hjelper deg å planlegge når innholdet ditt skal publiseres via bl.a. Facebook, LinkedIn og Twitter. Buffer finner ut – ved å se på kontoen din – når på døgnet det er best å publisere for å engasjere flest mulig brukere. Den hjelper deg å effektivisere publisering av dine innlegg på flere ulike kanaler raskere.

25. SlideShare – her kan du publisere presentasjoner å nå et stort publikum som allerede bruker SlideShare. Om du har en blogg/magasin med flere artikler, så er nøkkelen her å oppsummere og forenkle en artikkel og gjøre den om til en SlideShare-presentasjon, slik vil du tiltrekke et publikum tilbake til din side.

26. Yoast – den beste WordPress-pluginen for søkemotoroptimalisering. Yoast hjelper deg enklere øke nettsidens synlighet på alle de store søkemotorene. Verktøyet simplifiserer søkemotoroptimaliseringen slik at det er svært lett for alle å optimalisere sidene og artiklene sine.

27. MailChimp – en av de enkleste plattformene for e-postmarkedsføring. MailChimp kan du bruke for å markedsføre innholdet ditt til dine nyhetsabonnenter.

28. InboundWriter – gir deg innsikt om hva slags innhold du må lage for å tilpasse deg målgruppens lidenskap og interesser. Den monitorerer hvilke emner som interesserer publikum og lære deg å forstå dem bedre – dette vil forbedre din innholdsprestasjon.

29. PRWeb – en plattform for syndikasjon av innhold. PRWeb lar deg sende pressemeldinger om dine mest verdifulle artikler til over 30,000 journalister, 250,000 abonnenter og til de 3 millioner månedlige besøkende på PRWeb.com.

30. Followgen – et verktøy for målretting på sosiale medier. Den hjelper deg å finne et meningsfylt publikum for din bedrift. Målet er å få innholdet ditt foran riktig publikum.

31. Tweriod – et Twitter-verktøy som bedømmer når det er best for din bedrift å tweete. Verktøyet hjelper deg å få innholdet foran flest mulig følgere. Den kommer i form av en simpel, gratis rapport som viser når brukere er mest aktive.

 

Hvilke verktøy for innholdsmarkedsføring har vært mest effektiv for din bedrift? Er det noen andre verktøy som bør legges til i listen? Del dine tanker i kommentarfeltet nedenfor.

 

Lyst til å lære mer? Last ned vår nye e-bok:

Om forfatteren

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.