Husk at historiene vi forteller først og fremst må engasjere vårt publikum, ikke styrerommet.
Mats Michael har de siste tre årene vært en av de fagansvarlige på sertifiseringskurset Content Marketing Manager, som Content Marketing Norge arrangerer.
Sammen med Torfinn Solbrekke har han vært ansvarlig for og foreleser på modulen om Storytelling & konseptutvikling.
Vi har utfordret Mats til å se litt fremover og gi oss et innblikk i hva han mener blir viktig for oss som jobber med storytelling og konseptutvikling i 2020.
Her er tipsene fra Mats:
- Historier som vekker følelser. I sosiale medier har vi blitt blaserte, og for å bryte gjennom støyen må vi lage ting som folk kan bry seg om.
- Hold det ekte. Ikke lag innhold som operer i en gråsone av fiksjon og virkelighet. Vi må være tydelige med vårt publikum for å bli en avsender med tillit.
- Ikke bli for navlebeskuende. Husk at historiene vi forteller først og fremst må engasjere vårt publikum, ikke styrerommet.
- Finn motstand i historien. Husk at historiefortelling er motstand – Reodor Felgen trenger Rudolf Blodstrupmoen. Vi elsker å se helter overkomme hindringer.
- Tenk på kundereisen. Et enkeltstående uttak kan være fint, men som regel gir historiefortellingen vår god effekt først når den er satt i system. Ikke fortell én historie som skal løse alle dine markedsutfordringer. Del opp innsatsen, og lag noe som skal få bred oppmerksomhet, noe som skal trekke trafikk, noe som skal konvertere og noe som skal treffe på søk.
- Ha et bevisst forhold til kanalvalg. Kravene for hva som belønnes i forskjellige kanaler kan ha en helt direkte innvirkning på hvilke historier du bør fortelle. Pass på å ha et bevisst forhold til kanal når du utvikler historiene dine.
- Finn din stemme. Hvilke historier er det bare du kan fortelle, og hvilke områder er det du har størst troverdighet innen? Fortell om de tingene der du er eksperten, og gjør det bra.
- Lag dine historieområder. Prøv å definere hvilke typer historier du skal fortelle, og bruk dette som et kompass for å avgjøre hvilke saker som er relevant for deg og din merkevare. Enhver sak passer ikke inn i din kommunikasjon.
- Gode historier er ofte gode ideer. Det er mange flotte historier der ute, men det er hardt arbeid å samle dem. Godt og strukturert idéarbeid er nøkkelen til å finne originale vinklinger og unike fortellinger. Ikke glem det.
- Stjel fra alle. Hold deg oppdatert på andre som er flinke, og stjel så mye du orker. Å stjele fra alle er smart, å stjele fra én er plagiat.
Mats Michael Olsen er rådgiver og kreativ leder for film i Spoon.
Mats er en prisvinnende regissør, og er lidenskapelig opptatt av dramaturgi og historiefortelling.
Har du noen spørsmål til Mads, så treffer du han på i Spoon eller LinkedIn.
I 2020 vil Mats holde mange interne kurs for sine kunder, men du treffer han også på Content Marketing Manager sertifiseringen:
- Storytelling & konseptutvikling: 24. mars 2020
- Storytelling & konseptutvikling: 24. september 2020