10 SoMe tips fra Nathalie Eyde Warembourg

Sosiale medier har endret vår måte å kommunisere med familie, venner, og ikke minst med bedrifter. Ifølge siste tall fra Ipsos’ Sosiale Medier tracker for Q4’19, er 77% nordmenn over 18 år på sosiale medier daglig, opptil flere ganger. Ungdommer er enda mer aktive.

Facebook er fortsatt den dominerende plattform for nordmenn over 18 år med nesten 3,5 millioner profiler. Snapchat er definitivt førstevalg for de under 30 år og har i alt nesten 2,7 millioner profiler. Instagram holder stand med sine 2,44 millioner profiler med overvekt av kvinner. De fleste har profiler på mange plattformer og bruksfrekvensen øker stadig.

Kilde: Ipsos’ Sosiale Medier Tracker Q4’19

Daglige brukertall understreker at sosiale medier har en fremtredende rolle i nordmenns mediehverdag. Det har endret våre medievaner og har blitt de største dekningsmedier. De har også endret hvordan vi konsumerer innhold i form av artikler, bilder, video, osv.

For bedrifter og merkevarer innebærer dette et krav om å ha en plan, en «sosiale medier strategi», og i det minste en mening om man skal være tilstede, hvor og hvordan.

Nathalie Eyde Warembourg er Country Manager for Ipsos i Norge, verdens 3. største markedsanalyse selskap som opererer i 90 land.

Ipsos kommer ut med en kvartalsvis Sosiale Medier Trackerer og den siste kan du lese mer om her: Ipsos SoMe-tracker Q4’19

Nathalie er også en av fagansvarlige på sertifiseringskurset Social Media Manager.

Vi utfordret Nathalie til å gi oss et innblikk i hva hun mener blir viktig for oss som skal jobbe med SOME i 2020. Her er hennes tips og påminnelser som vi alle trenger:

  1. Hvorfor? Hva er ønsket resultat for din bedrift eller din merkevare av å være på sosiale medier? Hva er målsetning og hva er suksesskriterier? Dette trenger du for å kunne ha en tydeligere styring og utvikling for arbeidet.
  2. Hvem? Velg og kjenn din målgruppe. Hvem skal du nå, hva er de opptatt av, hvem er de for deg; kunder, ambassadører, fremtidig brukere? Lær deg å kjenne dem. Det vil også hjelpe deg med å finne riktig utrykk med dem.
  3. Hvor? Det finnes utrolig mange plattformer man kan benytte seg av, men det er vel ikke meningen å være på alle! Du må velge. Hver av disse plattformer har egne egenskaper, kodeks og bruksmønstre. Det er i tillegg viktig at det både matcher hva du ønsker å oppnå og hvem du vil nå.
  4. Hvordan? Utrykket som velges, tonen, bilder, video, tekstformat og frekvens bør avklares. Husk at det som oftest er best å ha en autentisk stemme som er tro på din egen merkevare.
  5. Lytt! Sosiale medier betyr dialog og engasjement. Ta deg tid å stoppe opp, følge med og lytte. Kundeoppfølging bør tas ut av feeden, men til gjengjeld svar på kommentarer, engasjer deg med målgruppen og oppfordre til interaksjon.
  6. Test og lær. Analyser hva som skjer, hva som fungerer og definitivt hva som ikke fungerer. Dette både med hensyn til målsetningene dine og opparbeidet erfaring.Bruk innsiktsverktøy som er tilgjengelig eller skaff deg egne.
  7. Bety noe. Ønsker man en stemme på sosiale medier, bør man ha noe å si. Være relevant med hensyn til merkevaren, målgruppen og egne målsetninger. Det er utrolig mye støy, publiser det som gir noe til de du skal nå.
  8. Tenk langsiktig. Det er viktigere å bygge lojalitet blant følgere fremfor å få likes. Det er mer givende med engasjerte følgere som deler og reagerer.
  9. Less is more. Det er i dag overflod av innhold på digitale flater og en økende bevissthet rundt tid brukt på skjerm. Derfor er kvalitet fremfor kvantitet avgjørende.
  10. Og til slutt, husk å revidere planene dine jevnlig!

Det er utrolig gøy, men krever også hardt arbeid for å lykkes med sosiale medier. Til gjengjeld får man raske resultater for innsatsen. Lykke til med arbeidet med sosiale medier i året som kommer!

Du treffer Nathalie på Social Media Manager sertifiseringen:

Følg Ipsos og meld deg på deres nyhetsbrev: Nyhetsbrevet Tett På

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.