Grunnleggende teknisk SEO

Tips #8 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Jeg husker med skrekk og gru at jeg måtte for 10 år siden sloss knallhardt i et prosjekt der et stort norsk selskap ikke hadde muligheten til å definere title-tag, menypunkt og h1 individuelt fra hverandre. Dette var ikke standard i publiseringsløsningen som kostet mange hundretusen å sette opp, drifte og i attpåtil kom med lisensavgift.

H1, Title og menypunktsnavn-kombinasjonen kan virke som et gammelt problem, men samme problematikk dukker opp titt og ofte. 

Title-tag’en er anerkjent som det mest viktige punktet å optimalisere nettstedet, en overskrift (typisk h1) er det bred enighet om er mindre viktig. Det er naturlig at Title-tag’en burde kunne utformes annerledes enn en h1!

  • Title-tag’en trenger tekstforfatterne å kunne bruke individuelt for å møte konkurransen i resultatlista i Google.
  • H1 skal brukes for å kommunisere i konteksten av det øvrige innholdet på nettsiden.

WordPress, med eksempelvis pluginet Yoast,  løser dette på en meget bra måte. Men det er et paradoks at det må et plugin til for å gjøre utforming av title-tags på en adekvat nivå. I mange CMS er det å oppnå det som gjøres i gratisverktøyet WordPress og gratisversjonen av Yoast en kostbar affære å få til. Slik burde det ikke være.

Nevnte utfordring er en av mange helt grunnleggende som du bør søke å unngå

Det finnes mange eksempler på grunnleggende feil som gjøres gang på gang, robots.txt-filer som sperrer Google ute, fortsatt bruk av meta keywords-tag’en (som ble skrotet av Google i 2003) og filter i kategoriseringer som spiser opp “budsjettet” du har i Google til ingen nytte. 
Igjen så er det viktig å velge en leverandør av teknisk løsning (typisk publiseringsløsning og/eller netthandelsløsning) som har vært oppe i problemer, gjort feil og løst de. En leverandør som ikke bare bryr seg om drift, men også om forretningsutvikling og markedsføring.

Ofte er det også snakk om å finne riktige fagfolk til å hjelpe deg som er allsidige nok. Det er ikke lett, men å stille spørsmål om hvilke SEO-problemer man har løst og hva som har blitt det beviselige resultatet av det gir ofte svar. Får du lite respons er det kanskje andre som løser oppgaven bedre.

Hva bør du gjøre for å sikre grunnleggende SEO?

  • Står du overfor et skifte av CMS bør du absolutt forhøre deg med fagfolk, se Bra Søks medlemsliste, for å vite hvilke SEO-tekniske krav du bør ha med i kravspesifiseringen.
  • Sørg for å få gjort en teknisk sjekk minst 4 ganger i året. Verktøy som Screaming Frog eller DeepCrawl er veldig bra til dette, gitt at den som bruker det har tilstrekkelig kompetanse.

Les tips #9 om SEO for 2020: Lenkebygging – do’s and dont’s

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»