Dropp stemmesøk!

Tips #6 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Jeg er dypt uenig med Forbes / Gabriel Shaoolian:

Stemmesøk dominerte ikke i 2019, og vil heller ikke gjøre det i 2020!

Stemmesøk vokser, men det betyr ikke at det vil være det majoriteten skal fokusere på. Omsetning og oppmerksomhet ruller fortsatt gjennom de “kjedelige” skjermbaserte resultatlistene i Google.

Men det er viktig å  forstå litt mer reflektert hvordan man skal behandle stemmesøk enn å bare flytte fokus over på å måle og se hva man får ut av det per i dag og i morgen.

For det første er stemmesøk et grensesnitt – ikke en revolusjon. Det er en måte å navigere søk på som har sine fordeler og ulemper. Det er ekstremt vanskelig å velge mellom ca. 10-20 forskjellige alternativer – som søkeresultater på skjerm tilbyr i dag. Men det er knallbra for å gjøre spesifikke oppgaver. Det mest populære “stemmesøket” har i mange år vært “call mom” og kommer fortsatt til å være det. 

Forretningsmuligheten med stemmesøk i 2019, som jeg fortsatt mener vil være det mest viktige i 2020, er og blir det å kunne kommunisere hvor fysiske butikker er.

Faktisk bruk av stemmesøk i 2020:

  1. “Nærmeste apotek”
  2. “åpningstider Rema Kalbakken”. 

For aktører med ekstremt mange kunder / interessenter som DNB og NAV der samme spørsmål blir stilt mange ganger så kan det gi mening i å klargjøre svar på spørsmål som:

  • “hvordan endre pin kode DNB”
  • “når kommer skattepengene”

…men det hadde på ingen måte være hovedprioritet å løse innen SEO for begge disse to aktørene.

Schema.org-tagging gjør det enklere for maskiner å forstå hva vi mennesker mener med innholdet vi legger ut på nett. Måten å fortelle om fysiske butikker og hvordan markere at en tekst svarer på et typisk kundeservice-spørsmål gir mening i å ta i bruk. Det er enkelt å implementere og er så langt ned i “set and forget”-kategorien at driftskostnadene er ubetydelige.

– Lokale aktører kan hente noe på det, men jeg ville ikke prioritert stemmesøk i 2020

Christian Nordhelle er SEO-spesialist hos MarkedsPartner.

Christian Nordhelle er spesialist innen SEO og digital annonsering og jobber som konsulent i MarkedsPartner. Han har jobbet med faget siden 2014 med selskap som Telenor, Orkla og Komplett Bedrift.

-Stemmesøk er en spennende å følge med på, men er ikke noe jeg vil anbefale å prioritere veldig høyt i 2020. Perficient Digital (tidl. Stone Temple SEO) ga ut en studie i 2019 som viste at stemmesøk var lavt prioritert av metoder for å innhente informasjon. Min vurdering av denne studien er at er at utviklingen innen stemmesøk ser ut til å være dalende på noen fronter, men øker andre steder.

Det er likevel forretningsmuligheter for noen, lokale aktører kan dra nytte av å veilede brukerne geografisk til sin virksomhet.

Eksempelvis er det potensiale for de som leier ut parkeringsplasser. Å bruke stemmestyring for å få veibeskrivelse rett fra bilen til nærmeste område hvor det er ledige parkeringsplasser hadde vært en forbedring som mange hadde verdsatt. Da blir det lettere å koble ledig plass med de som vil parkere.

Det er flere aktører som kunne tilgjengeliggjort tjenestene de tilbyr via stemmesøk, og samtidig gitt verdi til brukerne – men jeg tror ikke dette vil være avgjørende for å lykkes med SEO i 2020.

Hva bør du gjøre med stemmesøk?

  • Med mindre du ikke har kontroll på dine fysiske lokasjoner i Google My Business, trenger du ikke gjøre noe.
  • Men Schema.org -tags bør du se nærmere på, om det er schemas som passer for deg, så kan det gi mening.

Les tips #7 om SEO for 2020: Fornuftig navngiving

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»