Dropp stemmesøk!

Tips #6 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Jeg er dypt uenig med Forbes / Gabriel Shaoolian:

Stemmesøk dominerte ikke i 2019, og vil heller ikke gjøre det i 2020!

Stemmesøk vokser, men det betyr ikke at det vil være det majoriteten skal fokusere på. Omsetning og oppmerksomhet ruller fortsatt gjennom de «kjedelige» skjermbaserte resultatlistene i Google.

Men det er viktig å  forstå litt mer reflektert hvordan man skal behandle stemmesøk enn å bare flytte fokus over på å måle og se hva man får ut av det per i dag og i morgen.

For det første er stemmesøk et grensesnitt – ikke en revolusjon. Det er en måte å navigere søk på som har sine fordeler og ulemper. Det er ekstremt vanskelig å velge mellom ca. 10-20 forskjellige alternativer – som søkeresultater på skjerm tilbyr i dag. Men det er knallbra for å gjøre spesifikke oppgaver. Det mest populære “stemmesøket” har i mange år vært “call mom” og kommer fortsatt til å være det. 

Forretningsmuligheten med stemmesøk i 2019, som jeg fortsatt mener vil være det mest viktige i 2020, er og blir det å kunne kommunisere hvor fysiske butikker er.

Faktisk bruk av stemmesøk i 2020:

  1. “Nærmeste apotek”
  2. “åpningstider Rema Kalbakken”. 

For aktører med ekstremt mange kunder / interessenter som DNB og NAV der samme spørsmål blir stilt mange ganger så kan det gi mening i å klargjøre svar på spørsmål som:

  • “hvordan endre pin kode DNB”
  • “når kommer skattepengene”

…men det hadde på ingen måte være hovedprioritet å løse innen SEO for begge disse to aktørene.

Schema.org-tagging gjør det enklere for maskiner å forstå hva vi mennesker mener med innholdet vi legger ut på nett. Måten å fortelle om fysiske butikker og hvordan markere at en tekst svarer på et typisk kundeservice-spørsmål gir mening i å ta i bruk. Det er enkelt å implementere og er så langt ned i “set and forget”-kategorien at driftskostnadene er ubetydelige.

– Lokale aktører kan hente noe på det, men jeg ville ikke prioritert stemmesøk i 2020

Christian Nordhelle er SEO-spesialist hos MarkedsPartner.

Christian Nordhelle er spesialist innen SEO og digital annonsering og jobber som konsulent i MarkedsPartner. Han har jobbet med faget siden 2014 med selskap som Telenor, Orkla og Komplett Bedrift.

-Stemmesøk er en spennende å følge med på, men er ikke noe jeg vil anbefale å prioritere veldig høyt i 2020. Perficient Digital (tidl. Stone Temple SEO) ga ut en studie i 2019 som viste at stemmesøk var lavt prioritert av metoder for å innhente informasjon. Min vurdering av denne studien er at er at utviklingen innen stemmesøk ser ut til å være dalende på noen fronter, men øker andre steder.

Det er likevel forretningsmuligheter for noen, lokale aktører kan dra nytte av å veilede brukerne geografisk til sin virksomhet.

Eksempelvis er det potensiale for de som leier ut parkeringsplasser. Å bruke stemmestyring for å få veibeskrivelse rett fra bilen til nærmeste område hvor det er ledige parkeringsplasser hadde vært en forbedring som mange hadde verdsatt. Da blir det lettere å koble ledig plass med de som vil parkere.

Det er flere aktører som kunne tilgjengeliggjort tjenestene de tilbyr via stemmesøk, og samtidig gitt verdi til brukerne – men jeg tror ikke dette vil være avgjørende for å lykkes med SEO i 2020.

Hva bør du gjøre med stemmesøk?

  • Med mindre du ikke har kontroll på dine fysiske lokasjoner i Google My Business, trenger du ikke gjøre noe.
  • Men Schema.org -tags bør du se nærmere på, om det er schemas som passer for deg, så kan det gi mening.

Les tips #7 om SEO for 2020: Fornuftig navngiving

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»