Ville ikke prioritert stemmesøk

Magnus Strømnes Bøe

Jeg er dypt uenig med Forbes / Gabriel Shaoolian:

Stemmesøk dominerte ikke i 2019, og vil heller ikke gjøre det i 2020!

Stemmesøk vokser, men det betyr ikke at det vil være det majoriteten skal fokusere på. Omsetning og oppmerksomhet ruller fortsatt gjennom de “kjedelige” skjermbaserte resultatlistene i Google.

Men det er viktig å  forstå litt mer reflektert hvordan man skal behandle stemmesøk enn å bare flytte fokus over på å måle og se hva man får ut av det per i dag og i morgen.

For det første er stemmesøk et grensesnitt – ikke en revolusjon. Det er en måte å navigere søk på som har sine fordeler og ulemper. Det er ekstremt vanskelig å velge mellom ca. 10-20 forskjellige alternativer – som søkeresultater på skjerm tilbyr i dag. Men det er knallbra for å gjøre spesifikke oppgaver. Det mest populære “stemmesøket” har i mange år vært “call mom” og kommer fortsatt til å være det.

Forretningsmuligheten med stemmesøk i 2019, som jeg fortsatt mener vil være det mest viktige i 2020, er og blir det å kunne kommunisere hvor fysiske butikker er.

Faktisk bruk av stemmesøk i 2020:

  1. “Nærmeste apotek”
  2. “åpningstider Rema Kalbakken”.

For aktører med ekstremt mange kunder / interessenter som DNB og NAV der samme spørsmål blir stilt mange ganger så kan det gi mening i å klargjøre svar på spørsmål som:

  • “hvordan endre pin kode DNB”
  • “når kommer skattepengene”

…men det hadde på ingen måte være hovedprioritet å løse innen SEO for begge disse to aktørene.

Schema.org-tagging gjør det enklere for maskiner å forstå hva vi mennesker mener med innholdet vi legger ut på nett. Måten å fortelle om fysiske butikker og hvordan markere at en tekst svarer på et typisk kundeservice-spørsmål gir mening i å ta i bruk. Det er enkelt å implementere og er så langt ned i “set and forget”-kategorien at driftskostnadene er ubetydelige.

 

– Lokale aktører kan hente noe på det, men jeg ville ikke prioritert stemmesøk i 2020

Christian Nordhelle Markedspartner 768x1024
Christian Nordhelle er SEO-spesialist hos MarkedsPartner.

Christian Nordhelle er spesialist innen SEO og digital annonsering og jobber som konsulent i MarkedsPartner. Han har jobbet med faget siden 2014 med selskap som Telenor, Orkla og Komplett Bedrift.

-Stemmesøk er en spennende å følge med på, men er ikke noe jeg vil anbefale å prioritere veldig høyt i 2020. Perficient Digital (tidl. Stone Temple SEO) ga ut en studie i 2019 som viste at stemmesøk var lavt prioritert av metoder for å innhente informasjon. Min vurdering av denne studien er at er at utviklingen innen stemmesøk ser ut til å være dalende på noen fronter, men øker andre steder.

Det er likevel forretningsmuligheter for noen, lokale aktører kan dra nytte av å veilede brukerne geografisk til sin virksomhet.

Eksempelvis er det potensiale for de som leier ut parkeringsplasser. Å bruke stemmestyring for å få veibeskrivelse rett fra bilen til nærmeste område hvor det er ledige parkeringsplasser hadde vært en forbedring som mange hadde verdsatt. Da blir det lettere å koble ledig plass med de som vil parkere.

Det er flere aktører som kunne tilgjengeliggjort tjenestene de tilbyr via stemmesøk, og samtidig gitt verdi til brukerne – men jeg tror ikke dette vil være avgjørende for å lykkes med SEO i 2020.

 

Hva bør du gjøre med stemmesøk?

  • Med mindre du ikke har kontroll på dine fysiske lokasjoner i Google My Business, trenger du ikke gjøre noe.
  • Men Schema.org -tags bør du se nærmere på, om det er schemas som passer for deg, så kan det gi mening.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.