Sju trender som vil prege inbound marketing i 2020

For fem år siden visste nesten ingen hva inbound marketing var. I 2020 er inbound «mainstream», en stadig mer etterspurt kompetanse, og gullstandarden for hvordan man skaper salg og fornøyde kunder gjennom innhold i digitale kanaler.

Erlend Førsund har de siste to årene vært med som en av de fagansvarlige på sertifiseringskurset Content Marketing Manager, som Content Marketing Norge arrangerer.

Her har han bidratt med foredrag om hvordan bedrifter kan og bør jobbe med Thought Leadership.

Kristofer Anker er forretningsrådgiver i MarkedsPartner og ble med som foredragsholder på Content Marketing Manager kurset for første gang høsten 2019.

Kristoffer gir deltakerne innsikt i Inbound Marketing og bruken av HubSpot.

I denne artikkelen har vi utfordret Erlend og Kristoffer til å dele sju trender som de tror vil prege inbound-satsninger i 2020. Hvis du har flere trender som bør være med så send gjerne en mail til content@contentmarketing.no.

 

De syv trendene er:

  1. Flere vil jobbe systematisk med å fjerne friksjon fra sine kundereiser

I 2020 ser vi et økende fokus på å fjerne så mye friksjon som mulig fra kundereisene. I MarkedsPartner definerer vi kundereiser som enhver interaksjon mellom kunde og bedrift i hele kundelivssyklusen. Eksempler på kundereiser kan være: avbestille flybillett, onboarding av nye kunder, melde seg på et nyhetsbrev, kjøpe et produkt i nettbutikk, klage på en vare, endre mobilabonnement.

  1. Personaliserte digitale opplevelser blir vanligere

Stadig flere forventer at leverandører de har et forhold til vet hvem de er, og at nettbutikken eller appen husker hvem de er og tilpasser innholdet deretter – såkalt «smart content». Dette var tidligere dyr og utilgjengelig teknologi, som i dag er standard funksjonalitet i flere CMS-plattformer, blant andre HubSpot CMS. Hvis du har utviklet personas, vil det være naturlig å tilpasse nettstedet slik at det samsvarer med hver enkelt personas interesser, demografi, geografi og type enhet. En undersøkelse gjort av HubSpot viser at personalisert innhold har en vesentlig høyere effekt enn generisk innhold.

  1. Bedrifter vil begynne å utvinne de store mengdene data de sitter på

Data genereres i eksponentiell fart, og mange virksomheter sitter på enorme mengder. I 2020 vil flere innse verdien de sitter på og begynne jobben med å utvinne innsikt fra dataene. Ofte ligger dataene i siloer, i mange tilfeller med en uavklart status med tanke på personvern (GDPR). Oppgaver knyttet til dette vil ligge høyt på prioriteringslisten hos mange bedrifter.

  1. Bedrifter tar større kontroll over videoinnholdet sitt

YouTube vil fremdeles være en viktig kanal for å gjøre videoinnhold synlig på søk, men flere vil utvikle sine egne videoplattformer fordi det gir bedre muligheter for konvertering og leadsgenerering, lenger besøkstid per bruker (da de ikke distraheres bort fra kanalen, slik man blir på YouTube), og muligheten til å samle brukerdata og måle engasjement på personnivå. Selskaper som praktiserer inbound vil benytte plattformer som har integrasjon mot deres CRM- eller kundedataplattform, for eksempel TwentyThree og Vidyard.

  1. Flere konverteringsstrategier vil inkludere chatbots

Chatbots har gått gjennom en modningsprosess de siste årene, og selv om det neppe finnes noen «perfekt» chatbot, ser vi stadig flere vellykkede implementeringer. Kundene forventer enkle prosesser for å kommunisere med potensielle og eksisterende leverandører, og de ønsker å kommunisere på sine premisser og når og hvor de selv ønsker det. Med denne erkjennelsen vil mange bedrifter sette utvikling av chatbots på agendaen for 2020, og bots vil brukes både til kundeservice, leadsgenerering, kjøpshjelp og salg.

  1. «Lead scoring» blir et mer utbredt verktøy for kvalifisering av leads

Bedrifter som genererer en relativt stor mengde leads vil ha behov for verktøy til å sortere ut de mest interessante leadsene. Lead scoring er en metode hvor man gir hvert lead en poengscore på en skala fra 0 til 100 basert på demografisk informasjon og deres digitale atferd. Med en kundedataplattform kan man sette kriterier manuelt, eller ta i bruk såkalt predictive lead scoring, som er basert på kunstig intelligens, analyse av egne data og benchmarkdata fra andre aktører i samme bransje. Systemet kan da regne ut sannsynligheten for at kontakten vil bli en kunde, også indikert i en poengsum som selger eller SDR enkelt kan se i lister eller på kontaktkortet i CRM. Vi forventer at flere vil ta i bruk lead scoring i året som kommer og spare salgsavdelingen for verdifull tid ved at de bruker tid på de mest interessante leadsene.

  1. Flere vil hoppe på podcast-bølgen

I 2019 skulle «alle» begynne med podcasting. Publikum har fått øynene opp for podcasts, og mange virksomheter ønsker å tilby innhold gjennom denne kanalen. Vi tror veksten fortsetter i 2020. Det er flere grunner til dette. Bedrifter som har mye eksisterende tekst- og videoinnhold kan gjenbruke dette i lydformat, og flere innser at podcastformatet når målgruppen på helt andre arenaer enn tekst og video, da lyd er det eneste innholdsformatet du kan konsumere mens du gjør noe annet, for eksempel kjører bil eller maler huset. Selv om mange vil hoppe på podcastbølgen, vil en god del mislykkes. Formatet er krevende.

Ønsker du en dypere innføring i inbound marketing, så har MarkedsPartner utarbeidet en nettbasert guide til inbound marketing, som du finner her.

Kristofer Anker og Erlend Førsund treffer dere på:

Content Marketing Manager sertifiseringen:

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.