Dette oppnår du med effektiv innholdsmarkedsføring

Håvard Haga, daglig leder og partner i Plapre AS, var konferansier under Content Performance 2015. Han holdt også et eget innlegg om effektiv innholdsmarkedsføring i praksis.

Plapre er et fire år gammelt byrå som knytter forretningsmuligheter til kommunikasjonsløsninger. Deres filosofi er at reklame avbryter, mens godt og relevant innhold tiltrekker.

Research

Håvard sa at for å lykkes med innholdsmarkedsføring, må du først finne ut hva kundene dine ønsker å lese om. Kundene dine må oppleve innholdet du tilbyr som verdifullt og relevant. Dette gjør du ved å identifisere strategi, misjon samt målgruppens situasjoner, behov og kundereise.

Innholdsmarkedsføring - strategi & metodikk

Etter research-fasen bør du sitte igjen med et styringsdokument som også er forankret i bedriftens overordnede strategi. Ved hjelp av dette identifiserer du “historien” – inntrykket du vil etterlate deg gjennom kommunikasjonsarbeidet. Deretter kan du operasjonalisere dette.

Avhengig av hvor i kjøpsprosessen kundene dine befinner seg, bør innholdet ditt tiltrekke, konvertere, selge og pleie.

Plapre Metoden: Tiltrekke, Konvertere, Selge & Pleie

 

Case: K2 Vitamin

En av Plapres kunder er K2 Vitamin. K-vitaminet ble oppdaget for 70 år siden, men man har først i senere år forstått de helsemessige effektene det kan ha på hjerte- og karsykdommer og sterkere benbygning.

K2 Vitamin hadde ”Proof of Concept” knyttet til produktet og trengte hjelp til å skalere. “Den gode historien” har blant annet bidratt til å gjøre K2 Vitamin til en stor aktør innen markedet for kosttilskudd.

Det gjemte seg mange gode historier på kundesenteret deres. Plapre og K2 Vitamin så en mulighet for å dele disse historiene digitalt. De forsto at dette handlet om folks hjerter, og så muligheten til å treffe folk ved å fortelle de gode historiene.

Mål

Hva kan du oppnå med effektiv innholdsmarkedsføring? For K2 Vitamin var de viktigste målene:

  • nysalg
  • å redusere frafall
  • å reaktivere passive kunder

De satte opp en innholdsplattform i form av hjemmeside basert på kundehistorier og artikler om fakta og forskning, samt en integrert kjøpskanal.

K2 Vitamin forteller de gode historiene gjennom blant annet Native Advertising, tradisjonelle og digitale kanaler, banner-annonsering, egne kanaler, nyhetsbrev og sosiale medier. Den samme historien kan gjerne brukes på flere plattformer.

Tre viktige styringsmål Plapre jobber etter for å nå målene

  • Innholdstyper: Hva slags innholdstype fungerer når og hvor i kundetrakten?
  • Verdi på innhold: Plapre har utviklet en avansert algoritme for å måle engasjement.
  • Tekstforfatter: Vet at tekstforfatter A passer best til å tiltrekke mens B fungerer best til å pleie.

 

Hva har Plapre lært?

  • Langsiktighet
  • Ha tro på det du gjør
  • Begeistring
  • Involvering & engasjement
  • Måle, måle, måle – å tørre og feile
  • Vi må forstå sluttkunden

For å oppnå best mulig resultater, er det viktig at bedriften selv er med på å finne de gode historiene og sikre at kommunikasjonsarbeidet passer inn i deres overordnede forretningsstrategi.

Håvard Haga oppsummerer Content Performance 2015.

 

[image_hover image=’https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2015/12/ecm-2016-cta.jpg’ hover_image=’https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2015/12/ecm-2016-cta2.jpg’ link=’https://contentmarketing.no/epic-content-marketing/’ target=’undefined’ animation=’undefined’ transition_delay=’1200′]

Om forfatteren