Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er en veletablert og svært konkurransedyktig markedsføringsteknikk; Det å skape og distribuere relevant, nyttig innhold for å tiltrekke, beholde og engasjere et publikum. Innholdsmarkedsføring driver riktig trafikk og øker din merkevarebevissthet betraktelig.

Den største utfordringen for veldig mange bedrifter, er den såkalte “Trekløveren”. 1) Innhold, 2) sosiale medier og 3) søkemotoroptimalisering. Disse tre elementene skal komplementere hverandre for å skape en helhetlig og god markedsføringsstrategi. Disse tre arbeider sammen for å få budskapet ditt ut.

Uten nyttig og relevant innhold, vil du ikke ha noe interessant å dele i sosiale medier. Og uten en tilstedeværelse i sosiale medier går du glipp av en viktig kanal. Samme med SEO. Søkemotorene trenger innhold for å gi din bedrift synlighet.

Har du noen gang lest eller sett noe innhold som er svært interessant og nyttig, og som ikke har noen delinger? Hvorfor kan så godt innhold ha så lite delinger? Fordi innholdet ikke har blitt promotert godt nok, noe som fører til at ingen ser innholdet. Når ingen har sett innholdet, så kan heller ikke Google bedømme om brukere liker innholdet. Vi trenger aktivitet.

 

Derfor bør du satse på innholdsmarkedsføring:

  • Folk har ikke lyst på reklame når de skal ta kjøpsbeslutninger. De ønsker informasjon som hjelper de til å ta riktig beslutning.
  • Det er innhold folk leter etter og det er kvalitetsinnhold som Google har lyst til å rangere høyt, slik at akkurat disse folkene finner dette innholdet.
  • Engasjerende innhold sprer seg lett i sosiale medier og skaper god “word-of-mouth” for din merkevare.
    Innhold er den beste måten til å få din målgruppe til å like, kjenne og stole på deg og din merkevare.

Med innholdsmarkedsføring så underviser du folk til de kjenner, liker og stoler på deg nok til å gjøre forretninger med deg (Know, Like & Trust). Innhold er det som driver internett, og forbrukere leter etter informasjon som løser et problem eller svarer på et spørsmål, ikke en annonse som oppfordrer til kjøp.

 

Slik starter du med innholdsmarkedsføring

Hvordan starter du med denne markedsføringen på riktig måte? Nøkkelen i begynnelsen, er å dokumentere din Content Marketing-strategi og få den ned på papir. Det er gjort undersøkelser hvert år på dette. De som dokumenterer strategien sin, er mer effektive og skaper bedre resultater enn de som ikke har en strategi.

Strategien inneholder i korte trekk følgende:

  • Identifiser og skriv ned dine viktigste forretningsmål.
  • Undersøk og bli kjent med din målgruppe. Lag en kundeprofil.
  • Hvilken verdi skal du gi dine kunder?
  • Hvem og hvordan skal du produsere innholdet?
  • Hvem og hvordan skal du promotere innholdet?

For å få inspirasjon til hvordan innhold du kan lage og hvilke emner du bør fokusere på, så kan du direkte spørre eksisterende kunder. Du kan enkelt og greit nå ut til dem, og spørre ”Hva vil du at jeg skal blogge om? Hvilke utfordringer har du i dag? Hva kan jeg hjelpe deg med å løse?”

 

De tre V’er – volum, verdi og variert innhold

Har du lyst til å bryte gjennom all støyen i markedet, slik at du får målgruppens oppmerksomhet? De tre V’er – volum, verdi og variert innhold, vil gi deg gjennomslagskraft:

  1. Volum: Det holder ikke bare å publisere et par ganger i måneden og satse på at det gir effekt. Vi lever i en tid hvor man alltid er online for å få med seg siste nytt, derfor gjelder det å være tilstede der brukerne er – på riktig tidspunkt.
  2. Verdi: Innholdet må være verdifullt for konsumenten. Finn ut hva ditt publikum lurer på, hvilke spørsmål de har og hvilke problemer de ønsker å løse. Når du har denne informasjonen, så produserer du det målgruppen din vil ha.
  3. Varierende innhold: De merkevarene som leverer verdi gjennom flere ulike formater vil bli ekstra belønnet av både konsumentene og søkemotorene. Artikler, videoer, SlideShare-presentasjoner, undersøkelser, rapporter osv. er eksempler på ulike innholdsformater.

Innholdsmarkedsføring er en langsiktig markedsstrategi som gir god effekt over tid. Man må være tålmodig nok til å holde ut de første 6 månedene med mye innholdsproduksjon og distribusjon. Du bygger momentum over tid og etterhvert vil snøballen rulle!

Siste innen innholdsmarkedsføring

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»