Hvordan lage innhold i et format publikum liker

Innholdsformat - innholdstema

Utgave 3 av 7 – komme i gang-serienNå har du forhåpentligvis tatt tak i de viktige elementene innenfor innholdsmarkedsføring, og begynt å utarbeide din content marketing strategi. Nå som du har et solid fundament, er det på tide å lage selve innholdet.

Men hva slags innhold er best å lage?

Det finnes mange forskjellig type innhold du kan lage, og alle typene har sine fordeler og sine ulemper. Bør du starte en blogg? Skrive en e-bok? Eller lage en videoserie?

Dette leder oss til spørsmålet, hvilket format passer din bedrift best og det publikumet du vil engasjere?

 

Innholdsformater

Før du velger et innholdsformat må du bestemme deg for hvor ofte du har tenkt til å publisere innhold. Har du et stort nok team, nok ressurser eller nok tid til å publisere nytt innhold ukentlig eller daglig? Eller er en månedlig forpliktelse mer komfortabelt for deg?

Innholdsmarkedsføring må gjøres jevnlig – det må gjøres konsekvent. Noen formater gir bedre resultater når du publiserer regelmessig og på en forventet tid. Er du usikker på om du klarer å forplikte deg til en kalender, så er det lurt å unngå de innholdsformatene som forventer fast jevnlighet.

Nedenfor har vi laget en enkel oversikt over hvor jevnlig du bør være på de ulike formatene, slik at du kan se hva som passer deg. Selv om du uansett vil få bedre resultater av å publisere regelmessig, viser den også hvilke formater der du ikke trenger å være fullt så jevnlig.

Innholdsformat & jevnlighet

Innholdsemner

En ting er å finne formater som passer publikum og din bedrift best, en annen svært viktig ting er å finne temaer som du kan dekke innenfor de formatene. I de to forrige innleggene i komme i gang-serien, har vi gått dypere inn i hva publikumet ditt bryr seg om og hva som gir mening for din bedrift. Da kom vi fram til et spørsmål som er nyttig å stille når du produserer innhold:

Hvordan vil dette innholdet støtte våre markedsmål?

Hvis du konstant evaluerer hva slags innhold publikum ønsker – både av format og emne – vil du før eller siden lykkes med innholdsmarkedsføring. Har du en blogg kan du etterhvert kombinere flere blogginnlegg til en E-bok, og et blogginnlegg kan du dele opp i flere Tweets etc. Hvis du alltid evaluerer miksen av formatene dine, vil du hele tiden sikre at innholdet er nyttig for publikumet ditt.

Når det kommer til emner bør du i starten holde deg til et par hovedtemaer (kategorier i denne konteksten), slik vil du få en god oversikt over hvilke temaer som er mest populære blant publikum. Herfra kan du se etter hvilken kategori det mest engasjerende innholdet tilhører, og deretter kan du bytte ut de dårlige temaene med nye.

Her er noen enkle trinn du kan følge for å lage innhold som publikum ønsker:

Snakke med folk: Har du lyst til å vite hva folk tenker og hva de foretrekker, da finnes det ingen bedre måte enn å faktisk snakke med dem direkte.

Spørreundersøkelse: Et alternativ er å sende en spørreundersøkelse til kundene dine via e-post. Her kan du direkte spørre dem hva de ønsker å motta fra deg. Følgende spørsmål er bevist å være ganske effektive:

  • Hvilke temaer innen [din bransje/industry] er du interessert i? (Her kan du føre opp flere svaralternativer)
  • Hvilket innholdsformat liker du best? Under dette spørsmålet kan du f.eks. inkludere svaralternativer som blogginnlegg, videoer, Tweets, podkaster, etc.)

Analyser i Google Analytics: Et annet alternativ er å ta en titt i Google Analytics. Her kan du se hvilke innlegg og sider som resonerer med ditt publikum best. For å finne den informasjonen kan du se etter dette:

  • Hvilke innlegg/sider får mest trafikk? (Se etter trafikk per uke, måned eller år).
  • Hvilke emner får mest sidevisninger?
  • Hvor lang tid tilbringer folk på sidene dine? (2 min? 15 min?)
  • Hvilke innlegg/sider genererer flest nyhetsabonnenter?

Det går også an å observere hvor mange delinger de forskjellige innleggene har fått på Twitter, Facebook, LinkedIn osv.

Vet du om flere måter å finne ut hvilke emner og formater publikum ønsker? 

Les også utgave 4: Hvordan implementere sosiale medier inn i innholdsmarkedsføringen

Har du lyst til å lære hvordan en vellykket Content Marketing strategi bør utformes av Joe Pulizzi? Møt han på Epic Content Marketing 2015 konferansen 2. og 3 juni i Oslo Meld deg på her!

Bilde av Viktor Hanacek

Om forfatteren

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.

Leave a Reply 1 comment