”Hva om alt det vi vet om markedsføring i dag, er det som holder oss tilbake?” På den ene siden ser vi hvordan folk i de siste to generasjoner har endret sitt handlemønster betraktelig. På den andre siden ser vi at markedsavdelingene fortsetter å operere på samme måte. Den samme kampanjeorienterte metoden man har fulgt i over 75 år, fungerer ikke like effektivt.

10 ulike inntektskilder

De mest innovative selskapene oppnår svært gode resultater ved å endre måten de opererer på. Robert Rose & Joe Pulizzi presenterer dette i den siste boken deres «Killing Marketing».

Hvordan ta markedsføringen fra en kostnadspost til å bli en inntektskilde i og av seg selv? I boken snakker Robert Rose om hvordan man kan gjøre markedsføringen til en forretningsmodell i seg selv.

“It is the strategic use of content that will not only build audiences and drive the creation and retention of customers; it can do so at a profit” – Robert Rose.

Høres det interessant ut? Når innholdet du bruker i din markedsføring, er så nyttig og verdifull for ditt publikum, så kan du på sikt ta betalt for selve innholdet. På den måten åpner man en ny inntektskilde for selskapet.

Robert Rose viser i sin bok hvordan hvilket som helst selskap – i selv de kjedeligste bransjer kan lage engasjerende og nyttig innhold og bli som et mediehus, som også tjener penger på innholdet sitt.

Robert Rose og Joe Pulizzi har sammenlignet både forretningsmodellene og markedsavdelingene til noen av verdens største bedrifter/merkevarer…

Noen har publikum i fokus og andre har produktet sitt i fokus.

De sammenlignet blant annet magasinet Cosmopolitan med selskapet Exxon.

Forretningsmodellen til Cosmo

Magasinet deres når en målgruppe på over 14 millioner kvinner via print og 50 millioner via digitale kanaler. 60% av deres publikum leser 3 av hver fjerde utgivelse. Og når de først leser, så leser de i snitt 75 hele minutter! Det kaller man engasjement!

Formålet til Cosmo: “To empower young women to own who they are and be who they want to be, and we’re focused on propelling her into her fun, fearless nature. No excuses, no bull*#1&%, no regrets.”

Forretningsmodellen: Bygge et lojalt og engasjert publikum. Når vi lærer å forstå publikumets underliggende behov og ønsker, og vi kontinuerlig gir verdi til dette publikum, slik at leseren blir til en fan (abonnent), så kapitaliserer vi på denne relasjonen på ulike måter.

Denne modellen ser vi igjen og igjen hos DN, Bolig Pluss, Bonytt, Maison, Elle osv.

Så sammenligner de denne modellen med Exxon:

Forretningsmodellen til Exxon

Et av verdens største oljeselskaper. Deres formål er følgende: “Exxon Mobil Corporation is committed to being the world’s premier petroleum and chemical manufacturing company. To that end, we must continuously achieve superior financial and operating results while adhering to high ethical standards.”

Den største forskjellen på Exxon og Cosmopolitan, er at Exxon fokuserer på produktet deres mens Cosmo på publikumet.

Cosmo har en innholdsbasert forretningsmodell og har et lojalt publikum som abonnerer på plussabonnementer samt bedrifter som kjøper reklameplasser. Exxon fokuserer kun på produktet sitt, naturligvis…

Det samme gjør f.eks. Equinor. De har utnyttet alle former for tradisjonell markedsføring og reklame for å få solgt sine produkter og tjenester mest mulig. Produktet er i sentrum.

Men om disse selskapene ønsker å skape enda mer vekst, er de nødt til å revurdere denne forretningsmodellen, sier Robert Rose og Joe Pulizzi.

Robert Rose kommer til Epic Content Marketing 2019 på Grand Hotell, for å vise oss hvordan du som bedrift kan skape vekst med innholdsmarkedsføring.

Red Bull startet med å selge energidrikk, men er nå blitt et av verdens største mediehus. Et mediehus som selger energidrikk i tillegg.

Hvordan kan du gjøre din markedsføring til et inntektssenter? Hvordan kan du som selskap endre forretningsmodellen din og åpne nye inntektskilder?

P.S. Se grafikken over. Her ser du 10 ulike inntektskilder som åpner seg når du har opparbeidet en nyttig og relevant kunnskapsbank.

Dette er tema på Epic Content Marketing 2019 – å bygge et lojalt publikum. Demonstrere fagkompetanse og ekspertise. Velkommen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»