Hvordan 3 startups ble en suksess ved hjelp av innholdsmarkedsføring

Slik ble 3 startups vellykket ved innholdsmarkedsføring

Sannsynligheten for at en startup eksploderer og blir svært er lav. Det er ingen hemmelighet. Denne barrieren for suksess, er ikke alltid et spørsmål om teknologi, men oppmerksomhet.

Kampen om publikums oppmerksomhet på nett har vokst enormt. Før kunne en oppstartsbedrift publisere middelmådig innhold og deretter optimalisere søkeord for å drive trafikk og leads. Dette fungerer ikke lenger. Det digitale landskapet har blitt mye mer konkurransedyktig.

 

Unbounce har tiltrukket 9.800 kunder ved hjelp av innholdsmarkedsføring

La oss gå litt tilbake i tid, da Unbounce bare var en startup som bygde landingssider for markedsførere. I disse tidligste dager var bloggen deres en topp prioritet, og den kontinuerlige publiseringen av kvalitetsinnhold har de opprettholdt fram til i dag.

Jeg kontaktet Dan Levy, Innholdsstrateg i Unbounce, denne uken for å høre resultatene fra deres content marketing-satsing, “Vi har for tiden rundt 9.800 kunder som til sammen har generert mer enn 31 millioner leads med Unbounce.” Bloggen deres – som får rundt 160.000 unike besøkende hver måned – har vært en stor del av denne suksessen.

“Helt i begynnelsen var vi avhengig av vår interne opinionsleder – grunnleggeren Oli Gardner – når det kom til landingssider og konverteringsoptimalisering,” forklarer innholdsstrategen Levy. Dan forklarer videre at Gardner “blogget minst en gang om dagen for å sikre at alt innholdet var 100% troverdig og underholdende.”

Da Unbounce begynte å vokse kunne Gardner endelig gi slipp på det store ansvaret han hadde for bloggen. Selskapets satsing på kvalitet kunne fortsette videre fordi innholdsteamet deres ble større, og ikke minst: De hadde utviklet seg rundt prinsippene om å opprettholde nivået av kvalitet og troverdighet.

 

KISSmetrics tiltrekker godt over 700.000 besøkende hver måned ved hjelp av innholdsmarkedsføring

Analyseplattformen KISSmetrics tror også sterkt på den kontinuerlige gevinsten som innholdsmarkedsføring gir. Bloggen til KISSmetrics er en av de beste databaserte markedsføringsbloggene på nettet. I mai kunne de dokumentere 790.000 månedlige besøkende.

Ifølge Lars Lofgren, Growth Manager i KISSmetrics, er oppmerksomhet en av de mest verdifulle råvarene akkurat nå. “Det å få folks respekt og å sikre at de tar oppmerksomhet til det du gjør er svært vanskelig, for vi blir bombardert med så mange nye ting hele tiden. Først må du få den oppmerksomheten.” sier Lofgren til innholdsbyrået Contently.

Ginny Soskey fra HubSpot.com sin markedsføringsblogg (som har rundt 1,5 millioner månedlige lesere) forklarer, “Jeg tror at innhold som fokuserer på publikum og på publikums behov ender opp som kvalitet fordi det tjener dem.” Derfor må det motsatte være egosentrisk innhold som er mer fokusert på forfatteren eller selskapet i stedet for menneskene man prøver å nå.

[Tweet “Folk skjønner straks om innholdet ble publisert til fordel for dem eller til fordel for selskapet.”]

“Majoriteten av innholdet vårt – sannsynligvis 95-98% – nevner ikke engang produktet til KISSmetrics,” sier Lofgren. Han forklarer videre at i mesteparten av innholdet prøver KISSmetrics å hjelpe folk til å løse deres problemer. De prøver å gjøre innholdet så verdifullt som mulig.

Når du har fått deres oppmerksomhet og deres tillit, først da kan du begynne å snakke bitte litt om deg selv. Det er mye lettere å konvertere publikum til kunder når du først har deres tillit.

 

Et av Buffers innlegg ble spredt viralt

Innhold er ikke bare en nøkkel for å bygge tillit. Regelmessig og kontinuerlig blogging er viktig fordi det øker sjansen for at et enkelt innlegg plutselig bryter gjennom, og kanskje til og med endrer banen for din oppstartsbedrift. I innlegget til Contently (samme emne som det du leser nå) kom de med et perfekt eksempel på dette: Buffer, en innleggsplanlegger for sosiale medier, publiserte det berømte “30 Things to Stop Doing to Yourself”-innlegget.

Buffers innlegg får vanligvis noen tusen delinger, men innlegget over brøt dette mønsteret med 660.000 Facebook-likes, 28.000 tweets, 140.000 pins og 420 kommentarer. Hvorfor ble dette innlegget en så stor suksess?

Det svaret var medgrunnlegger Leo Widrich på jakt etter – han så etter hva som gjorde innlegget så vellykket. Han oppdaget at hvis du skriver noe som er unikt som folk har en følelse av at de går glipp av/ikke har fått med seg, så tiltrekker dette oppmerksomheten til innholdet ditt. Han behersket en av lovene innen overbevisning: Frykten av å gå glipp av (#GGA).

Leo oppdaget også at innlegget var lett å skumlese. Den hadde delingsknapper som gjorde innholdet 7 ganger mer sannsynlig for å spre seg. Delingsknapper høres åpenbart ut, men om og om igjen ser man at det stadig blir undervurdert.

Vet du ikke hva du skal publisere? En bra måte å finne ut hva folk ønsker å lese om, er å snakke med salgsavdelingen om hva folk spør om på telefonen, deretter kan du adressere disse spørsmålene på bloggen din. Det som er bra med dette, er at du allerede vet at folk har lyst på den informasjonen fordi de faktisk har spurt om den.

Lofgren streker under verdien av å ha en fulltids skribent ombord i oppstartsbedrifter. Han sier videre at “innholdsmarkedsføring fungerer mest effektivt når noen på teamet er gode til å skrive og har evne til å drive bloggen.” Hvis et team har lyst til å utvikle en innholdsstrategi, men ikke kan skrive og derfor er utelukkende avhengig av konsulenter, så blir som regel innholdet svakt.

I disse dager er det ekstremt vanskelig å få oppmerksomhet med svakt innhold. Du får bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Hvis innholdet er svakt kan du risikere et useriøst førsteinntrykk, og hvorfor skulle de da tro at resten av selskapet ikke er useriøst?

Om forfatteren

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.