Slik lager du fortreffelig innhold: En 3-stegs reise

Hvordan lage kvalitetsinnhold - innhold av kvalitet

Du merker det når du leser det – det rører deg. Du blir så påvirket av budskapet at du ikke kan unngå å dele det.

Det er det blogginnlegget, den artikkelen, den videoen eller talen som forandrer deg.

Du har sikkert opplevd innhold som har beveget og gitt deg denne følelsen. Men det er ikke sikkert at vi vet hvordan vi får laget innholdet vårt slik. Det innholdsmarkedsføring handler om, er å kontinuerlig skape engasjerende innhold, innhold som skaper positive reaksjoner og gode følelser over tid. Med innholdsmarkedsføring sikter man mot å lage innhold som får oppmerksomhet og som får folk til å tenke og kjenne etter på disse følelsene.

Copyblogger mener at engasjerende innhold er det innholdet som går gjennom en 3-trinns reise. Innholdsutviklerne i Copyblogger har alltid denne reisen i bakhodet mens de skaper nytt innhold.

Hvis du ønsker å skape innhold som er med på å gi en dypere effekt på dine lesere, så bør du ta en titt på disse tre punktene:

 

1. Reisen starter med øynene

Innholdsreisen starter med øynene. Det starter med godt design og en god utforming. Leseren din ser først på selve presentasjonen av informasjonen din før de begynner å lese de første ordene.

Du oppmuntrer publikum til å konsumere innholdet ditt ved hjelp av farger, fonter, format og det visuelle. Et godt design gir et løfte til leserne. Dette løfte går som Copyblogger sier: “I’m on your side, and I’ve got your best interests in mind. The information here is easy to read, and it can be trusted. Proceed with confidence.”

Det er dette et godt design sier til dine lesere! Har du et godt design på plass, vil leserne dine gå videre til neste steg av reisen; de begynner å lese ordene. Har du ikke det plass ender reisen akkurat her.

Takeaway: Bruk kvalitets design for å invitere leserne dine inn i selve innholdet, og for å overbevise dem til å tilbringe tid på bloggen, nettsidene eller i magasinet ditt.

 

2. Det må være appellerende for hjernen

Andre steg i reisen er selve innholdet / informasjonen du presenterer.

I denne delen av reisen så vil dine skriveferdigheter spille en viktig rolle. Det å skrive overbevisende og engasjerende tekster, er avgjørende for hvor lenge man klarer å holde på leserne. 

For at innholdet skal være så engasjerende som mulig, så må du presentere på en måte som gjør det lett for brukerne å konsumere innholdet ditt.

  •      Lag en selgende overskrift som trekker leseren inn i teksten.
  •      Lag underoverskrifter som veileder leserne dine gjennom teksten.
  •      Bryt opp teksten med kulepunkter – og unngå store blokker med tekst.
  •      Trekk ut viktige deler av teksten ved hjelp av blokksitater, utheving og kursivering.
  •      Bruk bilder som er engasjerende for seeren og som forsterker budskapet i teksten.

Nå er du kommet halvveis i reisen, og neste og avgjørende stopp er: følelsene / hjertet.

 

3. Til slutt skal innholdet treffe hjertet

Det beste innholdet er det som berører våre følelser.

De fortellingene vi husker er de som inneholder felles menneskelige erfaringer og følelser. Det er de fortellingene vi kjenner oss igjen i, de fortellingene vi har noe tilfelles med og som har gitt oss reaksjoner/følelser tidligere i livet. Det er derfor det er ekstra viktig å kjenne målgruppen(e) våre.

Vi har alle opplevd frustrasjonen av å stå i kø på vei til jobb om morgenen. De fleste har opplevd det å jobbe hardt for å nå et langsiktig mål.

Når du setter sammen innhold med erfaringer og opplevelser som din målgruppe har hatt, så går innholdet ditt rett fra øynene til sinnet og til slutt til hjertet – og der vil innholdet forbli. Der vil du bli husket. Og på den måten skaper du uforglemmelig innhold.

Innhold som treffer hjertet er det innholdet som blir delt og som får folk til å fortelle og diskutere.

 

Reisen til å skape fortreffelig innhold oppsumert:

  1. Start med øynene. Bruk design for å invitere leserne dine til å interagere med innholdet.
  2. Engasjer dem. Hold leserne dine interessert i teksten ved hjelp av selgende overskrifter, underoverskrifter og inspirerende setninger.
  3. Rør hjertene deres. Ved å inkludere felles menneskelige opplevelser, så vil du berøre leserne dine, du vil få dem til å huske det – og da vil de dele det.

Har du en annen teknikk for å lage fortreffelig og engasjerende innhold? La oss diskutere i kommentarfeltet.

Se SlideShare-presentasjonen til Copyblogger (innspirasjonskilden for denne artikkelen):

Photo: Ales Krivec

 

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.