Innholdsmarkedsføring: Slik kan reisebyråer dominere reiselivsbransjen

Guide: Innholdsmarkedsføring for Reiseliv

Når du skal besøke et nytt hotell, reisemål eller et flyselskap, hva ønsker du å finne? Mest sannsynlig ønsker du å se bilder, videoer, interaktive kart, vurderinger og omtaler som kan gi deg trygghet for dine valg.

Alt innhold i reiselivsbransjen må gjøre én ting: Det må vekke positive følelser og gode minner. I reiselivssektoren bør denne følelsen være inspirasjon. Inspirasjon til å reise, utforske, booke, og inspirasjon av fine feriesteder og reisemål.

Hvordan vekker man disse følelsene til målgruppen? Ved hjelp av innholdsmarkedsføring.

[Tweet «Innholdsmarkedsføring kan inspirere, underholde, undervise, engasjere og bygge relasjoner.»]

Markedsførere har gjennom massemedias første århundre betalt for annonseplasser i avisene, for så å forstyrre innholdet til leserne med reklame. I dag ser vi at reisebyråer i økende grad eier og produserer verdiskapende innhold til brukerne sine i egne medier.

Selv om det ikke er nytt at reiselivsbedrifter publiserer originalt innhold for å fremme seg og sine destinasjoner, så gir det i dag større mening å produsere verdiskapende innhold i stedet for irrelevant reklame:

[Tweet «Forbrukerne ønsker å bli informert, underholdt og inspirert – ikke å bli solgt til.»]

…og innholdsmarkedsføring bygger din merkevare overfor forbrukeren uten et åpenbart salgsbudskap. Med innholdsmarkedsføring blir de informert, underholdt og inspirert.

Innovative reiselivsmarkedsførere omkring i verden forstår i økende grad verdien av gode og unike historiefortellinger, noe som har ført til at de legger de tradisjonelle salgstriksene bak seg.

Tradisjonell reklame blir ignorert mer enn noensinne, og spesielt på internett. Nå skaper markedsførere i alle bransjer i stedet interessante, nyttige og underholdende historier for å engasjere forbrukerne, og for å bygge langsiktige og verdifulle relasjoner.

Fordi forbrukerne nå har flere muligheter for å innhente informasjon om ulike destinasjoner, evalueringer fra andre reisende og fordi det er økt konkurranse om å nå ut til forbrukerne, blir det stadig viktigere å finne sin content marketing-strategi.

Vinneren er den som klarer å skape mest verdi og best engasjement for sine målgrupper.

Hvordan benytte innholdsmarkedsføring i reiselivsbransjen?

Innholdsmarkedsføring handler om å gi eksisterende- og potensielle kunder nyttig innhold, uavhengig av om de kjøper produktet/tjenesten din eller ikke. I reiseliv kan dette være så enkelt som en guide til byens attraksjoner, eller et inspirerende bilde av et vakkert reisemål.

Michelin-guiden er et klassisk eksempel på innholdsmarkedsføring. Den var opprinnelig laget for å fremme bilreiser ved å anbefale hoteller, og senere ga de ut omtaler og vurderinger av restauranter som var verdt en omvei.

Guiden har vært i print i over 113 år og  viser kjennetegnene til innholdsmarkedsføring lenge før det ble et moteord. Innholdet i guiden er nyttig – forbrukeren får råd og tips om de beste bilreisene og rutene, noe som gir Michelin økt oppmerksomhet.

Det å lage originalt innhold av kvalitet, er ikke noe ukjent for reiselivsbransjen. Flyselskaper har gitt ut sine egne magasiner i flere tiår nå, hoteller har distribuert lokale guider, og turistsentre har ofte produsert nyttige brosjyrer og visuelt rikt innhold for å fremme reisemålet sitt.

Reisende er som alle andre forbrukere. De blir oversvømt med tradisjonelle salgsbudskap. Den tradisjonelle “utgående” markedsføringen, hvor merkevaren forstyrrer leseren og står i veien for artikkelen han/hun skal lese – f.eks. ved å plassere en annonse i et magasin som leseren må bla i gjennom for å komme til artikkelen hun virkelig vil lese – det er ikke veldig effektivt.

Reklame på TV, i trykte annonser, i bannerannonser på nett og selv direkte e-postkampanjer, er viktig for å øke merkevarebevissthet, men avkastningen deres blir stadig mer minimal. Solve Media forteller at responsraten fra bannerannonser er så lav at du mer sannsynlig ville besteget Mount Everest enn å klikke på en bannerannonse.

[Tweet «Ifølge @SolveMedia vil du mer sannsynlig bestige Mount Everest enn å klikke på en bannerannonse.»]

Inbound marketing (inngående markedsføring) handler om å få kunden til å velge selv hva han/hun skal konsumere. Skrive inn e-postadresse for å laste ned en guide, følge på Twitter eller abonnere på nyhetsbrev for å få innholdet ditt, er eksempler på inbound marketing.

Innholdsmarkedsføring er en type inngående markedsføring. Nyttig og underholdende, autentisk innhold gir forbrukeren en grunn til å være interessert i merkevaren, en grunn til å abonnere på nyhetsbrevet eller følge merkevaren i sosiale medier. I stedet for å stå i veien for noe folk har lyst til å se, er innholdsmarkedsføring i seg selv ønskelig å lese eller se.


[Tweet «Ekte innholdsmarkedsføring er i seg selv ønskelig for forbrukeren å konsumere.»]

 

Slik lager du nyttig innhold for reisende

hvordan-lage-nyttig-innhold

I studiet “PhoCusWright’s U.S. Consumer Travel Report”, så fant de ut at visuelt innhold, spesielt interaktive kart, var mest nyttig for forbrukere. I en tidligere undersøkelse sa 66% av respondentene at de liker å bruke interaktive kart. Vanligvis fanger visuelt innhold kundens blikk. Og spesielt i reiseliv, er god fotografering og video en effektiv måte å komme på ønskelisten til de reisende på. Reiseliv er unikt egnet til visuelle medier.

Troy Thompson fra konsulentselskapet Travel 2.08 for turistorganisasjoner, sier at “Det er én grunn til at du ikke hører reiseannonser på radioen – det gir ikke folk følelsen av stedet”. Han sier videre, “Spesielt for turisme og reiseliv, så kan ikke den visuelle biten bli oversett. Folk planlegger reisene sine basert på det som ser interessant eller spennende ut.

Sarah Fazendin, ekspert innen reiselivsmarkedsføring, sier at hvis en liten aktør kunne investert i én markedsføringsstrategi, så bør det være visuelt innhold.

“Enhver form for eksotisk reisemål blir virkelig brakt til live gjennom inspirerende bilder og videoer,” forteller hun. Hun sier videre at de sjeldent kjøper reklame i mediene, men at de heller bruker penger på å få tak i de beste fotografene som mulig, slik at de selv kan publisere inspirerende bilder av reisemålene sine til publikum.

 

Syv nøkkelstrategier for din innholdsmarkedsføring

1. Fokuser på å hjelpe forbrukerne – og hjelp dem til å overvinne usikkerheten: Poenget med innholdsmarkedsføring er å skape verdier eller å skape økt engasjement hos forbrukeren. Innholdsmarkedsføring skal bidra til å løfte merkevaren – og det skal engasjere forbrukere lenge før de kommer til selve kjøpsbeslutningen.

Mange merkevarer starter med markedsføringen for nær selve transaksjonen (altså før de har bygget opp et forhold eller en god relasjon med forbrukeren), noe som gjør at de øker sjansen for å miste og i verstefall direkte skremme bort kunden.

Innhold hjelper merkevaren å bygge den nødvendige tryggheten og relasjonen lenge før turen i det hele tatt er kommet i planleggingsstadiet.

[Tweet «Innhold bygger trygghet og relasjon før forbukeren kommer til kjøpsbeslutningen.»]

2. Spar salgspitchen/salgsbudskapet til senere: Forbrukerne blir ikke engasjert av en konstant strøm av markedsføringsbudskap. Først må den gode historien frem – det å skape interesse og engasjement.

“På internett søker folk etter informasjon, ikke nødvendigvis etter produkter og løsninger”, sier Jodi Dey, markedsdirektør hos content marketing-programvareleverandøren Kapost. “De ønsker verdifull innsikt og kunnskap, ikke et salgsbudskap”.

3. Finn en nisje, ikke prøv å gjøre alt for alle: Enten din bedrift tilbyr en tjeneste eller ønsker å fremme et reisemål, så har du et begrenset område av ekspertise som du kan bruke for virkelig å hjelpe en spesifikk målgruppe.

“A lot of brands try to boil the ocean,” forteller Joe Pulizzi, grunnlegger av Content Marketing Institute. “Du må gå inn i din nisje, hvor du kan være eksperten — og fokusere på en spesifikk person som du kan ha din samtale med.”

Spiss innholdsproduksjonen din rundt en nisje som er mest fornuftig og som gir mest mening for kundene dine. Disney retter innholdet mot familier. Du må skreddersy innholdet til kundene og etter ditt kompetanseområde.

4. Publiser kontinuerlig: En nøkkel til vellykket innhold er volum. Innholdsmarkedsførere er som publisister og utgivere – de kan ikke tillate en langvarig pause i den redaksjonelle kalenderen. Dette gjelder også for sosiale medier så vel som blogger.

Når man stopper å publisere kvalitetsinnhold jevnlig, så mister publikum interessen for merkevaren, uansett  hvor engasjerende innholdet er. Publikum tilbringer tid der det skjer!

5. Oppmuntre konsumenten til dialog: Enveis samtalen som går fra merkevare til forbruker, som har definert markedsføring i det siste århundre, er utdatert!

Reiselivsmarkedsførere bør tenke som journalister – å skape diskusjoner, samtaler og få publikum til å delta aktivt.

Involverer du kundene dine og ber dem om å bidra, så vil det i seg selv skape økt engasjement. De føler at de blir involvert og blir en del av merkevaren din.

[Tweet «Føler forbrukerne seg involvert, så vil de bli en god representant for deg ute i markedet.»]

6. Vær åpen: Ta dine kunder på alvor! Reiselivsbransjen har i andre land ofte publisert falske omtaler for å få fram noe bedre, men det leder ofte til at man skremmer bort forbrukerne. Forteller du dine historier og publiserer nyttig innhold som leserne og kundene dine kan ha nytte av – og du er transparent, så vil ikke det skremme bort kunder. Det vil bygge opp et bedre og sterkere forhold med forbrukerne.

 

Konklusjon

Så lenge du produserer autentisk kvalitetsinnhold, så vil forbrukerne belønne deg ved å evangelisere for merkevaren din. Innovative reiselivsmarkedsførere forstår i økende grad at markedsføring handler mer om å bli/være media, ikke bare å leie det.

Nyttig innhold bidrar ikke bare til å bygge et forhold med forbrukerne, men verdifullt innhold kan også nå forbrukerne lenge før de begynner å planlegge turene sine. Når de begynner planleggingen, så er de allerede blitt trigget og blitt kjent med merkevaren eller reisemålet ditt. Sjansen øker da betraktelig for at forbrukeren velger deg som partner.

Flere og flere reiselivsmarkedsførere kommer til å starte med content marketing. Konkurransen om kundene vil bli tøffere og tøffere, men legger du en god og langsiktig content marketing-strategi nå, så vil du kunne være et steg foran mange andre konkurrenter innen reiseliv.

 

Har du noen erfaringer med innholdsmarkedsføring i reiselivsbransjen?

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.