5 innholdsformater som tiltrekker flere nye kunder

Din bedrift er avhengig av at du skaper verdi for fremtidige kunder. Den eneste grunnen til at du bør lage innhold, er for å plante et frø i potensielle kunder, slik at de blir kunder den dagen de trenger deg.

Uten potensielle kunder har du ikke en fremtid. På engelsk kaller man de “Prospects”, som betyr fremtid. Folk som potensielt kan bli kunder kaller man Prospects, fordi de er en potensiell kilde for fremtidig inntekt.

Det er to måter å få disse potensielle kundene – den enkle måten og den vanskelige måten:

  1. Du forfølger, jakter og ser etter en potensiell kunde = den vanskelige måten
  2. De forfølger, jakter og ser etter deg = den enkle måten

Folk som utmerker seg i sin bransje har lært hvordan de får den enkle måten til å skje igjen og igjen. De har lært hvordan de får potensielle kunder til å komme til dem.

Vet du hvilket verktøy de bruker for å få til dette? Content marketing.

Ekspertene bruker innholdsmarkedsføring for å skape en konstant strøm av potensielle kunder. De har lært å gjøre noe ekstremt effektivt. De har lært å lage “attraktivt innhold” for å tiltrekke seg målgruppen.

Det første og mest utfordrende steget, er å lage innhold som er attraktivt nok til å tiltrekke seg potensielle kunder. Meningen med denne e-boken (som vi lanserer snart) er ikke å lære deg hvordan du lager slikt innhold, men å vise at attraktivt innhold må ha et unikt perspektiv, ha en sterkt troverdighet og en unik personlighet.

Her er 5 typer innholdsformater som ekspertene bruker for å tiltrekke fremtidige potensielle kunder.

 

1. Bli en kunnskapsdeler: Hvilke ressurser er du for dine kunder? Hva kan du gjøre for å hjelpe ditt publikum? Er det en person eller gruppe som du kan samarbeide med som allerede har etablert seg som en viktig ressurs? Joe Pulizzi har f.eks. etablert Content Marketing Institute, Content Marketing World og Chief Content Officer. Når publikum oppdager dette, så blir han posisjonert som en ekspert i bransjen.

2. Bøker: Er en av de vanligste formene for attraktivt innhold. De fremste ekspertene i de fleste bransjer har brukt bøker for å tiltrekke seg potensielle kunder. Publiserer du en bok vil folk som søker etter hjelp i Google eller på eks. Amazon – og andre forhandlere – oppdage deg og din bedrift. Siden de trenger hjelp på det emnet du skriver om, er det stor sjanse for at en viss andel av leserne blir dine fremtidige kunder. Pulizzi har allerede gjort dette med tre av sine bøker: «Get Content, Get Customers«, «Managing Content Marketing» og «Epic Content Marketing«.

3. Holde offentlige taler: Joe reiser rundt omkring i Nord Amerika og Europa for å snakke til markedsførere og bedriftseiere. For hver eneste tale han holder blir han posisjonert som en ekspert i bransjen sin, og på den måten blir han også introdusert til potensielle kunder. Det beste med dette er at han i tillegg får betalt for å holde talene. (Du kan møte Joe på Epic Content Marketing konferansen 19. og 20. mai her i Oslo)

4. Intervju med media: Joe har også regelmessig blitt omtalt i ledende markedsføringsmagasiner rundt om i verden. Han har blant annet blitt omtalt i AdWeek, Fast Company, BtoB Magazine og HubSpot sin blogg. Alle magasiner har et løpende behov for å levere mer innhold til leserne sine. Når du begynner å publisere attraktivt innhold, blir det lettere å spørre relevante medier om et intervju.

5. Gjesteblogging: Joe har ikke bare blitt intervjuet av medier, men han har også bidratt med artikler hos magasiner og blogger. Om du har etablert deg som en ekspert innen din bransje, vil mange medier ønske deg velkommen som en bidragsyter.

 

Scott Augthmon nevnte i artikkelen sin (som vi refererte til ovenfor) “5 Types of Content Marketing to Continuously Attract Prospects”:

“Skogsarbeidere sår fire frø for hvert tre de kutter ned. På grunn av dette, er det flere trær nå enn det var i 1920.”

Er ikke dette en veldig smart praksis? Uten trær har ikke skogsarbeidere en fremtid. På samme måte er det for mange oppstartsbedrifter. De trenger kunder, derfor fokuserer de alt de kan på å skaffe potensielle kunder.

Dette gjør de helt til kunder faktisk kommer. Men når de først starter å komme, så skjer det noe interessant: De stopper eller minsker fokuset på å tiltrekke seg potensielle kunder.

Selvfølgelig må bedrifter fokusere på kundene sine, men hva skjer når du ikke lenger skaffer potensielle kunder og du utelukkende fokuserer på eksisterende? Du vil ende opp som en skogsarbeider som ikke sår frø for trær i fremtiden.

Du vil ha en tryggere fremtid i bransjen om du kontinuerlig bringer inn nye potensielle kunder. Du har ikke lyst til å få tak i kunder på den vanskelige måten, derfor må du lære deg å bruke de 5 formene for innhold som ekspertene bruker.

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.