Hvordan implementere sosiale medier inn i innholdsmarkedsføringen

Sosiale medier og innholdsmarkedsføring

Utgave 4 av 7 – komme i gang-serien: Innholdsmarkedsføring og sosiale medier kan til tider virke ganske likt, men selv om det er mye overlapping er det to ganske forskjellige ting. La oss si det på denne måten: Sosiale medier holdes oppe og drives av innhold, og fordelene med å bruke sosiale medier når det kommer til innholdsmarkedsføring er:

  • Du kan lytte til publikum for å finne ut hva de bryr seg om, slik at du kan lage innhold som de vil finne engasjerende, interessant og relevant.
  • Du kan distribuere innholdet ditt samt andres, for å øke eksponering, og for å bygge publikum.

Som en del av komme i gang-serien, skal vi i dette innlegget lage en innholdsplan for sosiale medier, og i tillegg skal jeg dele noen viktige elementer som du bør ha med i planen.

Du trenger et system for å lykkes

Alle bedrifter kan bruke sosiale medier til å lytte før de faktisk har en aktiv tilstedeværelse der, men flere ting må også på plass:

Et innholdsnettverk: Bloggen og nettstedet ditt bør være hoveddelen av innholdsmarkedsføringen, for det er på din egen plattformen – den du eier du har mulighet til å bygge et dypere forhold med publikumet ditt. Alt du trenger å gjøre er å lede dem fra plattform A (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.) til plattform B (din side – plattformen du eier).

Nok ressurser til en jevnlig tilstedeværelse: Det å ha en utdatert tilstedeværelse på sosiale medier ser mye verre ut enn å ikke ha en i det hele tatt. Du må sørge for at du har nok ressurser til å oppdatere innhold jevnlig før du binder deg til en plattform.

En innholdsplan: Du må vite hvorfor du kommuniserer på plattformen du har valgt, og hva du skal publisere på den. Har du ikke samkjørt innholdsmarkedsføring og sosiale medier før, er det lurt å begynne i det små. Velg bare de sosiale plattformene flertallet av målgruppen din bruker.

Viktige elementer i en innholdsplan for sosiale medier

Du bør tilpasse en plan for hver kanal du har tenkt til å distribuere innhold på – da får du best resultater! For å lage en enkel sosiale medier-plan, kan du svare på følgende spørsmål for hver kanal du vurderer å bruke:

Hva er målet med denne kanalen?

Du bør ha en grunn til å være på den kanalen du har valgt å publisere innhold på. For eksempel:

  • For å få følgere: Ikke god nok grunn.
  • For å få følgere på Twitter for å drive merkevarekjennskap og trafikk tilbake til hjemmesiden: En lovende og god grunn.

All innhold som publiseres på disse kanalene, bidrar til å konvertere seeren til neste steg i kjøpsprosessen. For eksempel kan det være å konvertere en Facebook-følger til en besøkende på hjemmesiden din, eller fra en Facebook-følger til en nyhetsabonnent.

Hva er den ønskede handlingen?

Her må du finne ut hva du ønsker at en bruker skal gjøre på de ulike kanalene. Skal brukeren registrere seg på noe, besøke hjemmesiden din, kommentere eller dele noe?

Hva slags innhold ønsker publikum på denne kanalen?

Innholdet du skal distribuere må tilpasses hver kanal. Det betyr at du må finne budskap som passer best for de ulike kanalene, og som du tror vil resonere mest med publikum.

Finn ut hvordan informasjonsbehov folk har på denne kanalen og hvordan du kan være til hjelp. Kommer du hovedsakelig til å publisere bilder, video eller tekst?

Hvilken tone/stemme passer for denne kanalen?

I tillegg til å finne emner og formater, er det også viktig å bestemme hvilke toner du skal ha på de ulike kanalene. Skal du ha en vennlig stemme? Humoristisk, pratsom eller hva med en profesjonell og saklig tone? Hvis du velger å gå for flere kanaler, så kan du for eksempel ha forskjellige stemmer på hver av de:

  • Twitter: En pratsom stemme
  • Facebook: En humoristisk stemme
  • LinkedIn: En profesjonell og saklig stemme

Folk er ofte på de forskjellige kanalene av ulike årsaker. På Facebook er folk ofte for underholdning. På LinkedIn har brukere lyst til å bygge et profesjonelt nettverk, og der har de lyst til å vise sin profesjonelle side.

Hva er den ideelle jevnligheten for kanalen?

Det er smart å vite hvor ofte du skal publisere på hver kanal. Finn ut hvor mye du skal publisere hver uke eller hver dag, og finn deretter ut hvilke tidspunkter det er best å publisere. De beste tidspunktene for å publisere og svare på er ofte forskjellige, så finn derfor ut når det er best å svare på tweets, meldinger osv., og når det er best å poste.

Et nøkkel tips for alle spørsmålene ovenfor: La markedsmålene lede dine beslutninger. Hvis ditt mål med innholdsmarkedsføringen er å øke antall nyhetsabonnenter, er det da virkelig nødvendig å distribuere alle blogginnleggene dine på Facebook og Twitter? Og hvis leserne dine kan få samme informasjon på kanalene de allerede besøker regelmessig, hvorfor skulle de da abonnert på nyhetsbrevet ditt?

Les også utgave 5: SEO: Slik gjør du innholdet mer synlig

Har du lyst til å lære hvordan en vellykket Content Marketing strategi bør utformes av Joe Pulizzi? Møt han på Epic Content Marketing 2015 konferansen 2. og 3 juni i Oslo Meld deg på her!

 

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.