Hvordan måle Content Performance for å skape bedre innhold

Majoriteten av bedrifter og merkevarer har økt sin satsing på innholdsutvikling, men hvor mange undersøker egentlig hva og hvilket innhold som skaper effekt og resultater?

Vet du hvilket innhold som har vært mest vellykket for deg? Vet du hvorfor akkurat det innholdet var mer vellykket enn det andre? Har du den nødvendige informasjonen du trenger for å fortsette å skape suksess i fremtiden?

Sannheten er at svært få digitale markedsførere måler effekten og hvordan innholdet deres presterer. Dette skaper en åpning for en større suksess for de som faktisk måler effekten av innholdet sitt.

[Tweet «De få som undersøker hvordan innholdet presterer, vil sikre suksess i fremtiden. #CMPerformance»]

For å få en empatisk tilknytning til forbrukerne, så må du undersøke hvordan innholdet ditt presterer. Det er dette som vil avsløre hva som fungerer, hva som ikke fungerer, hva som har potensiale i fremtiden og hva du bør fjerne fra strategien din.

Content Performance er selve nøkkelen for å kunne maksimere resultatene og suksessen i din innholdsmarkedsføring. På konferansen CM Performance i november, vil du se hvordan man kan ta sin strategi ut i praksis samt lære hvordan man samler, observerer og handler ut i fra de ulike dataene for å maksimere din suksess.

 

Fokus for 2016: Forbered deg på kvalitetsinnhold

Hvordan maksimerer du resultatene av din innholdsmarkedsføring nå som det har vært en kraftig vekst i satsingen på utvikling av godt og verdiskapende innhold? Hvordan skiller du deg ut fra denne enorme mengden med innhold som skapes hver eneste dag?
Riktig innhold til riktig målgruppe på rett tidspunkt.

Nå er spørsmålet hvordan vi finner denne informasjonen. Det kan være du har gått glipp av et viktig element – et element som kan hjelpe deg å gjøre din satsing på content marketing mer vellykket.

 

Måling, analyse og evaluering.

Om du ønsker å skape effekt, så kan denne korte guiden hjelpe deg å måle hva som fungerer for deg.

Du har ikke råd til å gjette. Dine beslutninger på hva slags innhold som du skal investere tid og ressurser på må baseres på data fra dine tidligere prestasjoner.

Du må sammenligne dette med din satsing på andre typer av innhold som du bruker (Video, e-bok, artikler etc)

Grunnen til at mange markedsførere ikke måler prestasjonen, er fordi det er vanskelig.

 

Hvorfor er det så vanskelig å måle effekt og verdi av ditt innhold?

Det å få en klar innsikt i hvordan innholdet presterer gjennom alle ulike plattformer og kanaler kan være ganske utfordrende.

Hvorfor? Fordi flere type innhold i ulike platformer måler engasjement på ulike måter, noe som betyr at det er vanskelig å sammenligne ulike innholdstyper på en rettferdig måte.

YouTube, Facebook og Twitter er alle sosiale nettverk, men hver av disse kanalene bruker ulike tall for å måle engasjement. Facebook bruker “Likes”, Twitter bruker “retweets” og YouTube bruker “views” eller abonnenter.

Hvordan kan man vurdere prestasjonen av tusenvis av innholdstyper via flere ulike plattformer? Hvordan kan vi sammenligne denne innsatsen på en rasjonell måte?

 

Nøkkelen til å måle effekt

For å kunne sammenligne prestasjonen av to ulike innholdstyper, så må du lage et normalisert system av KPI’er med samme verdi. Det er dette som skaper utfordringer.

Om du har en god mengde med data, så kan du prøve å lage en standard og deretter normalisere dine KPI’er. Først da kan du sammenligne to type innhold og to type plattformer i forhold til hverandre, slik som dette:

Nettside (artikkel, blogginnelgg) YouTube-video
Besøkende Seere
Gj.snittlig tid på siden Gj.snittlig visningstid
Nyhetsabonnenter Abonnenter

Du kan – som du ser ovenfor – finne likheter mellom tall fra ulike kanaler og formater. Over ser vi en sammenligning av tall mellom en artikkel og en YouTube-video. I dette eksemplet ser vi de ulike fellestrekkene og hvordan ”normaliserte” KPI’er ser ut.

 

6 tips for å måle hvordan innholdet presterer

Mens du utvikler et system som lar deg evaluere resultatene av innholdet, så bør du ha tipsene nedenfor i bakhodet.

analyse-av-markedsføring

1. Merke alt

En av de minst brukte kildene for etterretning er ditt eget innhold. Jo mer informasjon du samler, dess mer vet du. For å kunne måle all interaksjon på en hjemmeside, så bør du merke alle Calls To Action, bilder, knapper og utgående lenker osv.

2. Samle alt

De fleste plattformer i dag lar deg eksportere dataen via regneark (Excel-ark) eller via et automatisert system. Utnytt alle dine kilder for data. Du bør for eksempel samle sosiale delinger for hver eneste side og video etc. Gjør du dette, vil du se eksakt hvilke tider på døgnet som gir deg en økning av delinger.

Denne dataen hjelper deg å oppdage hvordan økningen av delinger skjedde, slik at du kan gjøre det igjen og igjen.

3. Kombinere alt

Samler du all din data, og du har tilgang til en dypere innsikt enn siden i seg selv, så vil innholdet ditt slå dine konkurrenters.

Hvis du kombinerer sidens data sammen med sosiale delinger, og deretter legger til eksterne parter som Webmaster Tools, vil du oppdage en ytterligere innsikt og forståelse.

4. Sammenligne alt

Et type datasett forklarer ikke veldig mye. For å få mest mulig ut av målingen din, så bør du sammenligne to typer data. Du kan for eksempel sammenligne data fra en tidligere periode eller sammen med relatert data – nøkkelen er å evaluere helheten.

5. Observere alt

Dette er kanskje det mest kritiske punktet! Data sier ingenting om du ikke bruker tid på å evaluere resultatene. Evaluerer du resultatene så oppdager du trendene og det som er mindre populært.

Identifiser det som ikke var populært, juster innholdet ditt og mål det på nytt senere.

6. Innstaler sanntids monitoreringsverktøy

Dette er et must om du har lyst til å gjøre din content marketing skalerbar. Monitoreringsverktøy hjelper deg å oppdage problemer før de skjer. De hjelper deg å reagere om noe begynner å spre seg viralt.

Nøkkelen her er å sette opp varsler som informerer deg ved store svingninger i tallene. For eksempel så kan man sette opp e-postvarsler som informerer deg når en side oppnår store mengder med sosiale delinger, eller når du opplever en uvanlig økning av antall kommentarer på et innlegg.

Innholdsmarkedsføring er i stadig vekst. Det vi ser nå er bare begynnelsen på en veldig vekst i satsingen på content. Content Performance vil bidra til å skape en mer kvalitativ satsing.

Sjansen er stor for at du kommer til å bruke mye tid på content marketing. Du kan velge å enten gjette hva som fungerer eller ta strategiske beslutninger basert på helthetlig data av hva som skaper effekt for deg.

 

Konklusjon

Etabler et system av KPI-verdier og evaluer dine resultater. Bruk dataen til å produsere innhold som skiller seg ut fra mengden av innhold og som skaper verdi for dine brukere, lesere og kunder.

 

Hvordan har du målt din content-innsats tidligere og hvordan har du tenkt å måle dette i fremtiden?

 

Har du lyst til å lære mer om hvordan du forbedrer dine content marketing-resultater? Meld deg på CM Performance-konferansen 23. november. PS: Begrenset med plasser.

 

Lyst til å lære hvordan du tiltrekker og bygger et lønnsomt publikum? Last ned vår nye e-bok:

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.