Hvordan lage en markedsføringshistorie som gjør publikum til dine ambassadører

Du forteller en historie enten du vet det eller ei.

Det du gjør for å markedsføre din bedrift blir en ny paragraf, side eller kapittel i den historien folk hører fra deg. Denne historien er det som vil lede dem til en handling eller gjøre at de forteller den videre til andre.

Du har kanskje ikke vært bevisst over at du alltid forteller en historie, men det gjør ikke noe, for du vil aldri helt kontrollere historien din likevel. Men om du klarer å skape målbevisste markedsføringshistorier, så vil du oppleve mye bedre resultater.

Slik forteller du en historie med mål og mening.

 

Du må forstå publikum

Du har umiddelbart tapt slaget om du ikke kjenner publikumet ditt. Du kan sette meg opp mot den største skribenten i verden, og hvis jeg forstår publikum bedre, så vil jeg knuse han/hun hver gang det kommer til forbindelse, engasjement og konvertering.

Dette må man vite for å forstå publikum på den riktige måten: Du må vite hvem de beundrer, hva de sikter / strever etter, hva de avskyr, frykter og hva de liker. I stedet for å dikte opp ting som du tror folk liker, så forteller du en ordentlig historie basert på én eller flere personas som representerer målgruppen din.

For å forstå publikum på et så intimt nivå, er det viktig å lage en kundeprofil (eller en såkalt persona). Noe som også er til stor hjelp er å være en del av markedet du snakker med, noe som vil resultere i mer autentiske historier.

Research er kanskje ikke så særlig artig, men research er fundamentet i enhver smart markedsføringsplan. Jo mer tid du bruker på å forstå det publikumet du snakker med, dess bedre historier vil du fortelle dem.

 

Velg en felles synsvinkel som publikumet ditt deler

Det du gjør når du prøver å forstå publikum bedre, er å “trimme” deg selv inn i publikums måte å se verden på. Når du kjenner til det verdenssynet som dine potensielle kunder deler, altså tingene de mener og tror på, så kan du “frame” historien din på en måte som resonerer utrolig sterkt med publikum. Det er et utrolig bra konkurransefortrinn.

Det å “frame” din historie mot en motpol, gjør per definisjon at noen vil like deg og at noen andre vil ignorere deg, og i verstefall avsky deg. Som Copyblogger sier, “Det er ikke bare greit, men det er nødvendig.” Disse vil du sannsynligvis aldri heller konvertere.

Det er de du resonerer best med, altså de som mener og tror det samme som deg, som vil dele innholdet ditt. Det er de som blir dine ambassadører. Denne kjernegruppen vil ikke bare dele innholdet ditt, men de vil hjelpe deg med å trenge gjennom den enorme gruppen som du aldri vil konvertere – “og det er der veksten kommer fra”, ifølge Copyblogger.

 

Velg din premiss

Premisset er som regel én setning som forteller kort hva man ønsker med sin historie. Altså du beskriver hovedpersonen din (helten), du viser til heltens utvikling (din kunde), og du henviser til hvordan konflikten løses.

  • Premisset er det som hooker, det er vinklingen.
  • Det er forskjellen på en god historie og en ignorert historie.
  • Det er den klare veien mellom oppmerksomhet og handling.

Det som er viktig å forstå er forskjellen på publikums verdenssyn (altså “framet”), og måten du reflekterer det synet tilbake til dem. Det store spørsmålet er om du klarer å reflektere og frame det synet godt nok, for det er det som vil bygge din “stamme” av potensielle kunder.

Premisset er faktisk forskjellen på suksess og fiasko, premisset er forskjellen på bra og eksepsjonelt når det kommer til copywriting og historiefortelling. Dette skal vi snakke om ila. de neste månedene!

 

Innholdsmarkedsføring som historiefortelling

“Marketing succeeds when enough people with similar worldviews come together in a way that allows marketers to reach them cost-effectively.” ~Seth Godin

Dette er akkurat det innholdsmarkedsføring kan gjøre for deg. Innholdsmarkedsføring er den mest kostnadseffektive og mest effektive digitale markedsføringsmetoden noensinne utviklet, når det gjøres riktig.

Innholdsmarkedsføring gjør ikke bare at folk kommer sammen, men det gjør at de kommer sammen rundt deg.

Det vi har snakket om her kan du bruke for å posisjonere deg bedre i ditt innhold og alle dine markedsføringsbudskap som du lanserer fremover.

 

Du forteller en historie uansett hva, så hvorfor ikke fortelle en utmerket historie?

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.