Hva er innholdsmarkedsføring?

Definisjonen av innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) er ikke noe nytt. John Deere lanserte magasinet sitt for bønder i 1895. Men, det er noe misforståelser, selv blant profesjonelle markedsførere.

Selv om forskning viser at forbrukere stadig ignorerer tradisjonelle markedsføringsmetoder, er det mange ledere og bedriftseiere som fortsatt forholder seg til å promotere sine produkter og tjenester på denne måten. Andre ser på innhold og innholdsmarkedsføring som det samme. Noen ser på Content Marketing som en ny trend, og tror derfor at det er noe som kommer til å forsvinne.

Mange ledere ser ikke forretningsverdien av kontinuerlig å tilby verdifullt og nyttig innhold til potensielle- og eksisterende kunder.

Innholdsmarkedsføring er en strategi som går ut på å engasjere kunder slik at man bygger langsiktige relasjoner – relasjoner som har en målbar forretningsverdi.

Content Marketing Institute (CMI) definerer det slik:

Content marketing er å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler for å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert målgruppe.

I Content Marketing Norge liker vi å vektlegge noen aspekter når vi definerer innholdsmarkedsføring (NewsCred og CMI stiller seg også 100% bak disse):

  • Innholdsmarkedsføring er ikke reklame, PR, digitale bilag eller native ads.
  • Det er ikke en kampanje, for man publiserer kontinuerlig med et langsiktig formål.
  • Det er kundesentrisk og ikke forretningssentrisk.
  • Det gjøres i eide medier/kanaler.

 

Her er fem definisjoner fra ulike Content Marketing-eksperter

1. Innholdsmarkedsføring — en formell definisjon: Innholdsmarkedsføring er en markedsstrategi som handler om å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere en tydelig målgruppe. Hensikten er å få kunder til å foreta lønnsomme handlinger på sikt. I en content marketing-strategi kan man publisere historier gjennom flere ulike kanaler (papir, digitalt, mobilt, sosiale nettverk etc.). Innholdsmarkedsføring kan gjøres i alle faser i kjøpsprosessen. Innholdsmarkedsføring kan sammenlignes med forretningsmodellen til mediebedrifter/mediehus. Forskjellen er at istedenfor å bruke antall sponset innhold og sponsorer som en suksessfaktor, bruker merkevarer salg som en suksessfaktor.

2. Innholdsmarkedsføring — en mindre formell definisjon: Innholdsmarkedsføring handler om å eie i motsetning til å leie media. Det er en markedsstrategi som – hvis du gjør det riktig – vil tiltrekke og beholde kunder. Det gjør du ved å kontinuerlig produsere og kuratere innhold for å endre eller forbedre en forbrukeratferd.

3. Innholdsmarkedsføring — Elevator Pitch’en: “Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.” – Robert Rose

4. Innholdsmarkedsføring — for utøvere:

“Innholdsmarkedsføring handler om å distribuere innhold som publikum ønsker seg, og på de stedene de leter etter det. Det er en kombinasjon av originalt, kuratert og syndikert innhold.” – Michael Brenner

“Med å tiltrekke nye kunder og å pleie eksisterende kunder som et mål, er innholdsmarkedsføring en prosess der du utvikler og deler relevant, verdifullt og engasjerende innhold til målgruppen din.” – Amanda Maksymiw

5. Innholdsmarkedsføring — for de tvilende: Kundene dine bryr seg ikke om deg, dine produkter eller tjenester. De bryr seg om seg selv, deres problemer, ønsker og behov. Innholdsmarkedsføring handler om å lage interessant innhold og informasjon som kundene dine leter etter, slik at du faktisk får deres oppmerksomhet. Innholdsmarkedsføring kan gi kunder og publikum nyttig informasjon før og etter kjøpet, og mens de handler. Det gjøres uten salgsfremmende budskap – og som et resultat av det, bryter innholdsmarkedsføring seg gjennom reklamekaoset (som forbrukerne ikke lenger har tillit til).

 

Kom i gang med innholdsmarkedsføring her:

 

Lyst til å lære mer? Last ned vår nye e-bok:

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.