8 grunnregler for vellykket innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring: 9 grunnregler av Ann Handley

Ann Handley, bestselgende forfatter, Keynote Speaker og den mest innflytelsesrike kvinnen i sosiale medier ifølge Forbes, kommer til Epic Content Marketing 2016 for å lære oss hvordan vi kan ta vår innholdsmarkedsføring til et høyere nivå.

Den sosiale webben gjør at merkevarer er nødt til å produsere innhold som er nyttig og engasjerende for sine potensielle og eksisterende kunder. Det er ikke lenger nok å lage innhold i seg selv – blogginnlegg og nyhetsbrev, webinarer og podcaster.

Din merkevare vil skille seg ut fra markedet, og vil tiltrekke seg lojale kunder ved å produsere og distribuere svært nyttig og engasjerende innhold.

“In content marketing these days, either you rock or you suck. This new era isn’t about storytelling; it’s about telling a true story well.” – Ann Handley

Du kan bygge et lojalt og lønnsomt publikum ved hjelp av innholdet du produserer. Ann Handley har 8 gode grunnregler som du bør følge for å jobbe med innholdsmarkedsføring på riktig måte:

1. Fortell sannheten. Vis frem ekte folk, ekte situasjoner, genuine opplevelser og fakta. Innholdet ditt bør “vise hvordan og hvorfor” og ikke bare “bable”. Innholdet bør vise hvordan produktet ditt er i virkeligheten, via kundehistorier og casestudier. Hvordan skaper du verdi? Hvorfor betyr du noe? Dette er historien din.

 2. Bruk data. Data gir innholdet kontekst og gjør det mer troverdig. Bygg innholdet ditt på data, Research og tall. Dine egne meninger kan også være en del av historien, selvfølgelig. Men, det er de historiene som er basert på fakta som er mest troverdige. Huskeregel: Data før erklæring. Hvis du skal fortelle meg hva du tror, så gi meg en solid grunn til at jeg også skal tro det.

3. Siter kildene. Krediter der det er tilbørlig: Hvis du låner informasjonsgrafikken til et annet selskap, så nevn det. Joe Chernov, tidligere visepresident for markedsføring hos HubSpot, skrev en gang følgende i Mashable – hvis du intervjuer noen og bruker det han eller hun sier enten direkte eller indirekte, så må du kreditere idéene til denne personen. Det må du gjøre selv om du ikke bruker nøyaktig de samme ordene. Det samme gjør jeg i denne artikkelen. Jeg gjør deg oppmerksom på at dette er Ann Handley sine idéer og ikke mine.

4. Søk etter de beste kildene. Forstå forskjellen på “offisiell” og “uoffisiell” informasjon. Journalister går direkte til hendelsens åsted for å rapportere det som faktisk skjedde. Det samme bør du gjøre i næringslivet. Skriver du om en ny type teknologi? Gå da til personen som faktisk utviklet denne teknologien, ikke til PR-personen eller markedsføreren. Huskeregel: “Find the person standing as closest to the center of a story as you can.”

[Tweet «“Find the person standing as closest to the center of a story as you can.”»]

5. Dobbeltsjekk om du har noen skrivefeil. Det er ikke særlig gøy når du ser at navnet ditt er skrevet feil. Selv har jeg skrevet navnet til bedrifter og foredragsholdere feil, og selv om de har kontaktet meg på en hyggelig måte og meldt at navnet deres er skrevet feil, så kan du se for deg følelsen deres. Hvis dette skjer flere ganger, vil arbeidet og prosjektet miste troverdighet.

6. Rediger. Hos aviser og magasiner, er det redaktøren som kontrollerer hva som blir sagt, hvor det blir sagt og hvor lenge publikasjonen forplikter seg til å stå for det dem har sagt. Merkevarer bør ha en lignende økonomi bak innholdet som produseres – fokuser på å produsere det beste innholdet på best mulig måte.

7. Gjør det enkelt å forstå. Business kan være komplisert, og det samme gjelder produkter og tjenester. Innholdet ditt bør dekonstruere kompleksiteten bak alle ting, slik at det blir lett å forstå. Bli kvitt nerdespråket og formidle det i stedet på en menneskelig måte. Journalistprofessoren til Ann Handley hadde dette som en regel: Gå ut i fra at leseren ikke vet noe ennå, men ikke anta at leseren er dum.

8. Tenk visuelt. Forklar og få fram poenget ditt ved hjelp av visuelle illustrasjoner.

Les også: Disse 12 spørsmålene hjelper deg å lage en konkurransedyktig innholdsstrategi

Bonusregel: Gjør din kunde til helten i historien. Fordi dine lesere er mennesker, vil du treffe målgruppen din bedre om innholdet er på deres nivå.

Reglene over hjelper deg å holde innholdsmarkedsføringen på skinner, men hvilken retning disse togsporene bør gå for at du skal oppleve mest mulig suksess med din innholdsmarkedsføring, vil du få vite personlig av Ann Handley under Epic Content Marketing 2016.

Hvis du har noen spørsmål om disse grunnreglene, så legg gjerne igjen en kommentar i feltet under. Vi har lyst til å høre fra deg!

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.