Innholdsmarkedsføring: 9 forretningsmål som bør lede din strategi

 

Har du noen gang tenkt på hvorfor innholdsmarkedsføring fungerer så bra for noen bedrifter?

Det er ikke alltid at innhold som ser bra ut bidrar til å nå bedriftens forretningsmål. Du har sikkert hørt klisjeen “Content is king” mange ganger. Sannheten er; det er ikke sant. Som Sonia Simone fra Copyblogger sier, “It’s never been true”.

Innhold i seg selv (selv utmerket innhold) er bare innhold. Det er kanskje underholdende og/eller undervisende, men det vil ikke forvandle bedriften din før du har forretningsmål integrert i strategien.

Innholdsmarkedsføring er meningsløst uten forretningsmål.

 

“If you don’t know where you are going, you will probably end up somewhere else.” ~Lawrence J. Peter

 

Hva gjør at innholdsmarkedsføring fungerer?

For at innholdet du publiserer skal fungere, så må du ha dine markeds- og forretningsmål på plass. Når du har satt deg mål, kan du skape innhold som bygger oppunder disse målene. Da først, vil du gi publikum noe som ikke bare får tiden til å gå, men et innhold som nå har en mening.

Alt det du gjør og publiserer (blogginnlegg, e-postmarkedsføring, rapporter og guider) må passe inn i et større bilde. Hvert blogginnlegg du publiserer for eksempel, bør/må fungere som en brikke av et større puslespill.

bygge-samfunn

Om du skal bruke innhold for å markedsføre en bedrift, produkt eller tjeneste, så trenger du først et strategisk rammeverk slik at du får det meste ut av tiden og jobben som du legger ned i din Content Marketing-satsing.

Nedenfor har vi satt opp noen gode forretningsmål som du kan fokusere på for din innholdsmarkedsføring.

 

Mål #1: For å bygge tillit og tettere forbindelse med dine kunder

Dette er ofte hovedgrunnen til at mange starter med innholdsmarkedsføring. Når du skaper nyttig, interessant og verdifullt innhold, så lærer publikum seg at de kan stole på deg. De ser at du kan fagområdet ditt. De får en følelse av personligheten din og hvordan det er å jobbe med deg.

Grunnen til at dette er godt mål, er fordi økt tillit øker konverteringsraten – og mangel av tillit reduserer konverteringer. Med en overflod av verdifullt innhold, vil du bygge langsiktig tillit.

 

Mål #2: For å tiltrekke flere potensielle kunder til salgstrakten

Innholdet ditt må være overbevisende og inspirerende nok til at det tiltrekker linker, delinger på sosiale medier, skaper diskusjoner og kommentarer osv. Hvorfor? Fordi det er sånn potensielle kunder finner deg på nett.

Uansett hvor lønnsomme dine eksisterende kunder er, så trenger du en jevn strøm av nye potensielle kunder som kan bidra til å bygge bedriften din. Fortreffelig innhold som deles rundt på nett, gjør at flere potensielle kunder vil finne deg.

 

Mål #3: For å undersøke problemene/behovene til potensielle kunder

utforske

De fleste bedrifter jobber for å løse kunders problemer eller å dekke deres behov. De løser helse-, finansielle-, teknologiske- og forretningsmessigeproblemer, og de løser “Hva skal jeg lage til middag?”-problemer. Bare se hvordan ICA har gjort det.

Når du forstår problemene til dine potensielle kunder, så vet du også hvordan du kan hjelpe dem, og dermed har du funnet selve kjernen til markedsføringsbudskapet ditt.

[Tweet “Strategisk innhold tar for seg de problemer dine potensielle kunder står overfor.”]

Strategisk innhold tar for seg det som irriterer dem, det som skremmer dem osv.

Et smart innholdsmarkedsføringsprogram gir rom for spørsmål fra publikum. Hvor får du de spørsmålene fra? Jo, de kan for eksempel komme i form av feedback på e-post eller kommentarer på blogginnleggene dine. Du kan også holde webinarer spesielt for å oppfordre folk til å stille spørsmål.

Lytt til de problemene markedet stiller deg spørsmål om, og bruk disse spørsmålene som et kompass som kan veilede deg til en fremtidigstrategi og god innholdsproduksjon.

 

Mål #4: For å vise hvordan det er å bruke produktet ditt i virkeligheten

En av de største og tidligste praktikantene av innholdsmarkedsføring var Joe Sugerman. Han skrev blant annet lengre annonser i magasiner (native ads) for bedriften sin. Disse annonsene var vanligvis like interessante og overbevisende som artiklene de var vist blant.

I boken hans “The Adweek Copywriting Handbook” forklarer han hvordan han ville skrevet en annonse for en Corvette.

“Feel the breeze blowing through your hair as you drive through the warm evening. Watch heads turn. Punch the accelerator to the floor and feel the burst of power that pins you into the back of your contour seats. Look at the beautiful display of electronic technology right on your dashboard. Feel the power and excitement of America’s super sports car.”

Hva legger vi merke til her? Han beskriver ikke bilen i seg selv. Han beskriver førerens opplevelse. Sugarman var en mester i å mentalt sette kunden inn i hvordan det er å eie produktet, altså opplevelsen av å eie produktet.

Dette fungerer veldig bra i annonser, og enda bedre i redaksjonelle sammenhenger. Det vi ser ovenfor er storytelling / historiefortelling, og regnes som en av de beste strategiene innenfor innholdsmarkedsføring. Historiefortelling er en bra måte å få kundene dine til å mentalt prøve tilbudet ditt før de har opplevd det.

Takeaway: Bruk innhold for å vise hvordan det er å eie produktet eller bruke tjenesten din.

 

Mål #5: For å illustrere fordeler

Vi graver selvfølgelig ikke opp problemer for så å la det være. Vi drøfter løsninger. Vi forklarer hva som kan fikse disse frustrerende problemene. Vi gjør det gjennom innhold som inneholder teknikker, tips, triks og metoder.

Om bedriften din foreløpig har vært levedyktig, så har du sannsynligvis en spesiell tilnærming som løser markedets problemer. Denne individuelle tilnærmingen er som Sonia fra Copyblogger sier, “selve kjøttet og blodet til din innholdsmarkedsføring”.

For eksempel så kunne et “10 måter å løse problem X”-innlegg vist fordelene med din løsning. Du kan for eksempel ha en rapport som illustrerer hvordan du løser problemene, og som viser kunder hva de får ut av å jobbe med deg.

Strategisk innhold forteller ikke bare potensielle kunder at produktet ditt er en god måte å løse problemet på, men strategisk innhold viser dem hvordan.

 

Mål #6: For å tiltrekke partnere

partnere

Alle samarbeidspartnere, partnere, redaktører og støttespillere i Content Marketing Norge bringer sammen et flott supplement av ulike ferdigheter – og sammen vil vi klare å komme mye lenger og mye raskere enn vi hadde klart alene; å bli den kompetansearenaen alle i Norge kommer til for å hente kunnskap om innholdsmarkedsføring.

Uansett hva dine forretningsmål er, så er partnere en smart måte å nå de målene på. Hvordan får du tak i slike samarbeidspartnere? Når du er begeistret av å skape fortreffelig innhold, så vil du oppleve at potensielle samarbeidspartnere med den samme lidenskapen tiltrekker hverandre.

 

Mål #7: For å overvinne innvendinger

En potensiell kunde ser etter måter å løse problemet sitt, og strategisk innhold kan være en god måte å adressere denne potensielle kundens problem, altså grunnen til at han/hun ikke kjøper.

Er prisen et problem? Da viser du dem at det å implementere løsningen vil spare dem penger på sikt.

Tror kundene dine at produktet ditt er for komplisert? Da lager du innhold som viser at det ikke er det, eller så lager du innhold som illustrerer hvordan man bruker produktet/tjenesten din.

Når du forstår de innvendingene som hindrer kundene fra å kjøpe, og du finner på kreative innholdsideer som kan løse disse problemene, så vil kundene dine etterhvert bli klare for landings- eller salgssiden din, noe som gjør at de lettere konverteres til kunder når de er i dette stadiet – klare til å kjøpe.

 

Mål #8: For å bygge et tettere forhold med eksisterende kunder

Det største vekstpotensialet i de fleste bedrifter ligger i å bygge et tettere forhold med eksisterende kunder. Ved å rette innholdsmarkedsføringen utelukkende mot dine kunder, og ved å forbedre den kommunikasjonen du har med disse kundene, så kan man oppleve en radikal vekst.

[Tweet “Lag en rikere innholdsopplevelse for eksisterende kunder slik at de kommer tilbake for mer.”]

 

Mål #9: For å bygge et godt rykte for søkemotorens åsyn

Mange som starter med innholdsmarkedsføring ser på SEO som mål nr. 1, og da kan man ofte havne i feil retning – og samtidig vil du sannsynligvis streve med søkemotoroptimaliseringen.

Hvorfor vil jeg slite med søkerangering ved å ha SEO som mål nr. 1? Søkemotorer ser på deg som verdifull først når leserne dine finner deg verdifull. Søkemotorer ser etter innhold som er verdifullt for brukerne sine. Så om du lager den type innhold, så vil du være 90% ferdig med SEO-kampen.

“Give me a stock clerk with a goal and I’ll give you a man who will make history. Give me a man with no goals and I’ll give you a stock clerk.” ~ J.C. Penney

Hva ønsker du å få ut av din innholdsmarkedsføring? Har du et innholdsmarkedsføringsmål som du ikke ser her? La oss diskutere i kommentarfeltet 🙂

Lær mer om hvordan du kan finne din Content Marketing-strategi av Joe Pulizzi og mange av Nordens fremste aktører innen Content Marketing på Epic Content Marketing 2. og 3. juni.

Bilde av Dream mammals & Daniel Weinand

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.

Leave a Reply 2 comments