Slik lager du en markedsføringshistorie som skaper lojale kunder

Slik lager du en perfekt markedsføringshistorie

Du har kanskje sett at vi har snakket om hvordan man lager historier tidligere her i Content Marketing Norge, men det er et såpass viktig tema at vi bør ta det opp flere ganger.

Vi som mennesker kommuniserer gjennom historier. Forteller du den riktige historien på den riktige måten, så kan du i løpet av kort tid fange oppmerksomhet, underholde, informere og overbevise samtidig.

Forfatteren Jonathan Gottschall sa en gang:

“We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”

En historie fortalt på riktig måte kan inspirere kunden din så mye at deg og din bedrift forblir husket. Spørsmålet er hvordan vi forteller slike inspirerende historier…

I dag har jeg lyst til å dele fem kritiske elementer som man trenger for å bygge opp en god historie, og hvordan dette kan passe inn i din bedrift og markedsføring. Sonia Simone fra Copyblogger skrev opprinnelig om disse fem elementene her.

Alle gode historier starter med helten…

 

1. Du trenger en helt

De beste historiene har alltid en helt, og i denne sammenhengen er ikke bedriften din helten. De fleste annonser fremstiller ofte bedriften sin som helten i historien. Men, for at historien din virkelig skal gå viralt, er du nødt til å fremstille din kunde som den store helten.

Det er dette som gjør din historie og markedsføring inspirerende.

Sonia Simone definerer helten i historien som “personen som forvandles samtidig som historien utvikles.” Helten er den som forvandles fra å være en vanlig type til å bli en ekstraordinær en.

Hvordan får vi denne forvandlingen til å skje? Jo…

 

2. …du trenger et mål!

De smarte bedriftene forvandler kundene sine ved å løse problemet deres. Du må forstå hvor kunden din er i dag og hvor han/hun ønsker å være, deretter må du hjelpe kunden å komme dit.

Hvilken forvandling er kunden din på jakt etter? En forvandlig av helsen, økonomien eller karrieren?

Sonia anbefaler å svare på følgende spørsmål:

  • Hvordan vil kunden fysisk se ut etter forvandlingen?
  • Hva vil kunden være i stand til å gjøre som han/hun ikke klarer å gjøre nå?
  • Hva er ønsket og behovet til kunden?
  • Hvilke nye kontakter og relasjoner vil kunden få?
  • Hvem vil kunden bli etter forvandlingen?

Du har ikke en markedsføringshistorie før du har heltens (kundens) mål på plass.

 

3. Du trenger en konflikt/hindring

Tror du kunden hadde trengt din bedrift om forvandling var lett? Konflikter er det som gjør historien interessant.

[Tweet “Gapet mellom der helten din er og hvor han ønsker å være, er kjernen av inspirerende historier.”]

De fleste helter har eksterne hindringer, men de heltene med indre hindringer er ofte mest interessante. Hvorfor strever helten med å nå målet sitt? Hvilke eksterne hindringer og konflikter står i veien for han? Hvilke emosjonelle og psykiske sperrer har han selv laget? Dette siste spørsmålet er en nøkkel.

Ifølge Sonia Simone, er nøkkelen å finne ut hvilke indre begrensninger helten må seire over for å nå målet sitt.

 

4. Du trenger en mentor

Hvis kunden din er helten, hva er du og din bedrift da? Sonia legger det frem på denne måten:

Hvis kunden din er Luke Skywalker, så er du Obi-Wan Kenobi. Du er den vise mentoren som gir nødvendige informasjon og verktøy, som helten din trenger for å nå målet sitt.

Du er mentoren som hjelper helten din – ved å instruere og veilede. På dette stadiet kan det oppstå en fristelse; du har veldig lyst til å redde helten øyeblikkelig. Altså, du kommer til å ha veldig lyst til å selge produktet/tjenesten din med en gang.

For at kunden til syvende og sist skal gjøre forretninger med deg, er det viktig at helten din fullfører reisen med svette og tårer. Kunden må først bli hjulpet og veiledet av den kloke mentoren, for da får denne helten større tillit til mentoren sin – altså, din bedrift.

 

5. Du trenger moral

De mest sofistikerte historiene slutter ofte på en måte som gjør at publikum må identifisere moralen i historien selv. På nettet er det en jungel av innhold, derfor kan vi ikke være sikre på om publikum tar seg tid til å konsumere hele historien. Av den grunn er det lurt å fortelle det moralske i historien klart og tydelig.

Vi må fortelle kundene våre – på en klar og tydelig måte – at vi er her for å hjelpe dem med å bli bedre i noe. Vi må også forklare samt vise våre kunder at vi faktisk er i stand til å hjelpe dem.

 

Du må være ærlig

Ifølge Copyblogger vil du ha et godt konkurransefortrinn bare ved å fortelle sannheten. Vi er i en tid hvor digital transparens er viktig.

Jo mer ærlig din bedrift er jo mer lojalitet vil du få.

Every story needs a spark of something remarkable, so it can be remembered and shared. And in the world we live in today, honesty can be one of the most remarkable story elements of all.

– Sonia Simone, Co-Founder and Chief Content Officer of Rainmaker Digital.

Historier er så effektivt og så kraftig at noen hevder at du kan ignorere grunnleggende reklameprinsipper og fortsatt vokse ved hjelp av historier alene. Dette er også min mening, men bare om historien følger strukturen som vist ovenfor.

Bruker du historier i din innholdsmarkedsføring? Hvilke elementer har du brukt tidligere?

anatomien-bak-markedsføringshistorie

Del denne på din hjemmeside

Klikk her for å laste ned PDF versjon av infografikken, som passer fint til å henge på veggen på kontoret.

 

Lyst til å lære mer om innholdsmarkedsføring? Last ned denne e-boken:

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.