Hemmeligheten til å skape svært effektivt innhold

Når du lager en reklame, kjører i gang en kampanje eller publiserer innhold så har du lyst til å få noen til å gjøre noe. Gjør du det riktig vil innsatsen du putter inn i innholdet få publikum til å gjøre denne handlingen.

Det finnes en “hemmelighet” for å gjøre innholdet bedre i denne sammenhengen – en hemmelighet som de aller beste og smarteste annonsørene har brukt i mer enn et århundre.

De fleste annonser og reklamer ignorerer dette helt, som er derfor de fleste annonser ikke fungerer så bra.

“Hemmeligheten” kan virke som sunn fornuft, men ikke alle andre innholdsmarkedsførere forstår det – og akkurat dette er en perfekt mulighet for deg.

 

Hemmeligheten til en effektiv annonse er at den ikke ser ut som en annonse

En av grunnene til at innholdsmarkedsføring er så effektivt, er fordi det ikke er en annonse. Innholdsmarkedsføring er svært nyttig innhold presentert på en engasjerende og interessant måte.

[Tweet «Innholdsmarkedsføring er langt i fra en annonse. Det er akkurat derfor det er så effektivt.»]

Det finnes svært mange triks som markedsførere har brukt for å få deres annonser til å se mindre ut som en annonse.

Direktemarkedsførere legger noen ganger ved et emnet som går slik:

Dette er ganske kult, du bør sjekke det ut. ~ L

Teorien her er at nesten alle vet om noen som har L som forbokstav, derfor vil vi sannsynligvis tro at denne e-posten har blitt videresendt av noen vi kjenner. Denne teknikken vil derfor dramatisk forbedre responsraten.

Nøkkelen med emnet ovenfor er at den virker personlig, og derfor ikke selgende på den måten. Sonia Simone, medgründer av Copyblogger Media, møtte en digital markedsfører som opplevde stor suksess av å sende PPC-trafikk til en landingside som bevisst ikke var formatert i henhold til beste praksis. Den hadde ikke overskrift, ingen underoverskrifter og ingen mellomrom i teksten. Dette er et eksempel på en landingsside som ikke virker selgende.

Slike triks fungerer ikke for alltid. Det positive med å lage kvalitetsinnhold, er at du trenger ikke å lure noen til å like innholdet ditt.

 

3 ting du må gjøre for å skape svært effektivt innhold

Har du lyst til å lage innhold som blir delt? Innhold som tiltrekker kunder, potensielle forretningspartnere og som får dem til å handle? Da må du lage fortreffelig innhold.

Slik gjør du det:

  1. Du må skrive noe som er nyttig (for dine kunder, lesere, brukere)
  2. Du må skrive noe som er appetittlig og lett å fordøye / konsumere.
  3. Du må avslutte med en Call to Action for å å oppnå den handlingen du er ute etter.

 

Til slutt, finpuss med litt tekstforfatting

Om innholdet ditt både er nyttig og interessant, og du ikke får de resultatene du ønsker deg, så kan årsaken være fordi det ikke er engasjerende nok. Det kan være som følge av mangel på tekstferdigheter:

  • Hvordan er oversrkiftene dine?
  • Løser du problemene til dine potensielle kunder?
  • Snakker du om fordelene med det du tilbyr, eller babler du om de tekniske funksjonene?
  • Snakker du samme språk som publikum?
  • Har du undersøkt hva publikum faktisk ønsker og hva de lurer på?

 

Her er vår hemmelighet

Content Marketing Norge har laget en simpel formell for suksess – og det er innhold som appellerer både til publikum og som møter forretningsmålene:

Lag fortreffelig innhold som skaper verdi, er lettfattelig og lett å konsumere, og som lar leserne vite nøyaktig hva han/hun skal gjøre etterpå.

Det er kanskje ikke lett å lage slikt innhold, men formellen i seg selv er enkel og forståelig.

 

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.