9 tips for å lykkes med din Influencer Marketing

Lee Odden, en av verdens fremste fagpersoner på digital markedsføring og Influencer Marketing, kommer til Oslo og konferansen Epic Content Marketing 2017 den 26. april for å snakke om innholdsmarkedsføring og Influencer Marketing.

Lee har jobbet bl.a. med store selskaper som LinkedIn, Dell, HP, Microsoft og Staples, og blir regelmessig benyttet som influencer i bl.a. Forbes, New York Times, The Economist med flere.

Hans siste bok “Optimize: How to Attract and Engage More Customers by Integrating SEO, Social Media and Content Marketing”, blir også fokus på konferansen i Oslo. Lee er blitt rangert  som “Top Social Influencer” av Forbes, og en av de 10 mest innflytelsesrike personene i verden innenfor Content Marketing (Onalytica).

 

Influence 2.0: The Future of Influencer Marketing

Brian Solis (som kommer til Oslo 27. april på konferansen The Future of Business) , TopRank Marketing (Lee Odden) og Traackr lanserte nettopp 2.0 av sin undersøkelse av hvordan store organisasjoner og bedrifter jobber med Influencer Marketing.

I rapporten gjør Brian Solis det klart at merkevarer er nødt til å utvikle deres syn på Influencer Marketing fra en kortsiktig kampanje til langsiktig relasjonsbygging med opinionslederne.

De 4 viktigste trendene som ble nevnt i rapporten, og som vil hjelpe markedsførere å se hva som virkelig vil skape ROI og effekt i 2017, er:

 

1) 71% av alle markedsførere sier at deres Influencer Marketing er strategisk eller svært strategisk

Samtidig allokerer bedriftene kun 10% av markedsbudsjettet deres på Influencer Marketing. 50% av alle markedsdirektørene som Lee Odden, Brian Solis og Traackr intervjuet allokerte mindre enn $100,000 årlig.

Disse selskapene blir nødt til å øke andelen av budsjettet  til det som de mener er viktigst i strategien.

Her er nøkkeltallet; 55% av alle som ble intervjuet svarte at de planla å allokere mer penger på Influencer Marketing i løpet av 2017. Blant alle de selskapene som brukte mer enn $250,000 årlig, så er dette nøkkeltallet opp i 67-77%.

 

2) 74% av alle markedsførere har som mål å generere salg gjennom Influencer Marketing

Disse selskapene ønsker ikke bare å bygge bevissthet og å nå et større publikum, men majoriteten av alle disse markedsdirektørene (74%) fokuserer også på å øke salget gjennom et samarbeid med opinionsledere. Nøkkelen er å tenke helhetlig – vi må påvirke gjennom hele kjøpsprosessen.

mål for influencer marketing

 

3) 43% av alle markedsførere tester Influencer Marketing

Influencer Marketing er fortsatt i en tidlig fase hos mange store selskaper, men er en viktig markedsføringsstrategi som nå testes ut av svært mange bedrifter verden over. Mens 28% av alle markedsdirektørene rangerer deres Influencer Marketing som kampanjedrevet, er det 24% som jobber med dette langsiktig og kontinuerlig.

 

4) 57% av alle markedsdirektørene sier at Influencer Marketing vil bli integrert som en del av markedsføringsmiksen ila. 3 år

Foreløpig er det kun 5% av alle markedsdirektørene som vurderer deres Influencer Marketing som integrert i miksen. Tallet over viser at Influencer Marketing møter en fremtid hvor de aller fleste bedrifter har integrert dette i sin markedsføringsmiks i løpet av de neste årene.

Ved å engasjere opinionsledere på en autentisk og langsiktig måte, og ved å skape verdifullt innhold sammen med influencers – og for deres publikum, så vil markedsdirektører kunne påvirke salg, kundetilfredshet, retention og kundeopplevelsen.

Du kan laste ned hele Influence 2.0-rapporten her >>.

 

Her har du 9 steg til å komme i gang med Influencer Marketing

  1. Gjør en bakgrunnssjekk: For å finne ut av hvem influencer som er lurt å samarbeide med, så må du finne ut hvilken ekspertise de kan bidra med. Du vil på den måten sikre at innholdet både blir relevant for opinionslederens publikum og ditt publikum.
  1. Presenter verdien (vinn-vinn): Ikke fokuser på deg og dine forretningsmål når du spør en influencer om han eller hun er interessert i å samarbeide. Start med å fortelle hva vedkommende får ut av dette samarbeidet. Det må være vinn-vinn.
  1. Ikke spør om for mye for fort: Influencers og opinionsledere får stadig tilbud om å samarbeide på ulike prosjekter. Hvis du er i begynnelsen av relasjonen, så start med et lite forslag som ikke krever så mye.
  1. Tenk på influencers tidlig i fasen: Du bør alltid tenke på hvordan du kan samarbeide med en opinionsleder. Når du utformer innholdsstrategien, så spør deg selv, “Kan jeg samarbeide med en influencer her?”.
  1. Aktiver opinionsledere før du trenger de: For å få mest ut av din innsats, så må du bygge langsiktige og sterke relasjoner med opinionslederne på forhånd. Invester tid og krefter på å identifisere, knytte kontakt og engasjere deg med influencers før du trenger et samarbeid – ikke i det du trenger det.
  1. Bruk riktige markedsføringsverktøy: Hvordan finner du influencers? Hvordan når du ut til de riktige personene, og hvordan engasjerer du deg med de? Det finnes verktøy for akkurat dette, og her er noen av dem:
    • Research: Buzzsumo kan brukes for å identifisere og finne riktige opinionsledere.
    • Markedsplass: Webinfluential og Tapinfluence er to plattformer hvor du kan “shoppe” influencers. Du betaler en pris, så vil opinionslederen dele innholdet ditt med sitt publikum.
    • Markedsføringsplattform: Traackr og GroupHigh er verktøy som bidrar til å utvikle, forbedre og opprettholde relasjonene.
  1. Gjør det enkelt for de å dele innholdet: En vanlig huskeregel, er å bruke 20% av tiden på å produsere innholdet og 80% på å promotere det. Etter all den tiden du har brukt på å produsere innholdet, så må du gjøre det lett for opinionslederen å dele innholdet.

Skriv innleggene på forhånd, slik at vedkommende bare kan kopiere, lime inn og publisere. Du kan f.eks. også installere Click To Tweet.

  1. Få innholdet til å jobbe hardere for deg (bruk innholdet om igjen): Innholdet du har produsert sammen med en opinionsleder, er verdifullt og nyttig for ditt publikum. Ikke la det samle støv på hylla. Bruk innholdet om igjen – gjør det om til andre mindre formater.

En e-bok kan gjøres om til en serie av blogginnlegg. Et blogginnlegg kan gjøres om til presentasjoner. Presentasjoner kan gjøres om til informasjonsgrafikk.

  1. Oppretthold alle forholdene du har til opinionsledere (“Keep them hot”): Målet, som nevnt over, er å bygge sterke og langsiktige relasjoner med influencers. Det betyr at du må engasjere deg med denne personen regelmessig.

Du må følge, monitorere og engasjere deg med opinionslederne i sosiale medier. Følg med på innlegg hvor du kan bidra eller svare på.

Har du lyst til å lære mer avanserte teknikker innen innholdsmarkedsføring og Influencer Marketing? Meld deg på Epic Content Marketing 2017 og møt Lee Odden!

Content Marketing Norge arrangerer også Influencer Marketing 2017 i løpet av høsten. Meld din interesse som deltaker, taler eller partner på content@contentmarketing.no.

ecm-cta

About the Author

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.

Leave a Reply 0 comments