4 skjulte fordeler med innholdsmarkedsføring

Fordeler med innholdsmarkedsføring som gjør bedriften vellykket

I en alder av semantisk- og sosiale søk, har innholdsmarkedsføring blitt mer enn bare et moteord. Det har blitt en av de viktigste og mest kritiske elementene i digital markedsføring. Det har utviklet seg til en kraftig forretningsstrategi. Det har blitt en effektiv metode for å knytte seg med målgruppen på internett.

Men hva er egentlig fordelene med innholdsmarkedsføring? Dette er spørsmålet de fleste har stilt seg, og de er da ofte ute etter avkastningen.

Innholdsmarkedsføring går dypere enn det. Man har som oftest lett for å overse de mange fordelene foruten de rent målbare (avkastningen). Her er fire fordeler som er til stor nytte for din bedrift:

1. Godt innhold kan gi deg et rekrutteringsfortrinn

Ofte fokuserer innholdsmarkedsførere utelukkende på å lage verdiskapende innhold for potensielle kunder – og det er positivt i forhold til fremtidig salg og vekst.

Men når du opplever den veksten, du blir større og du får mye mer å gjøre, hvem kommer så til å gjøre all dette ekstra arbeidet?

Det finnes en annen målgruppe som kan ha nytte av din content marketing innsats; potensielle arbeidstakere. Bruker du innholdsmarkedsføring som et rekrutteringsverktøy, så vil du ikke bare være i stand til å ansette flere folk som kan håndtere denne veksten, men du vil fortsette å vokse!

Slik kan du bruke innholdsmarkedsføring for å tiltrekke talentfulle potensielle medarbeidere – en suveren HR-strategi: Hvis du lager en persona/profil for din potensielle arbeidstaker, og du øyeblikkelig starter å lage innhold selv om ansettelsesprosessen ikke har startet ennå, så vil du komme på potensielle arbeidstakeres radar før ansettelsesprosessen faktisk har startet.

Potensielle medarbeidere ønsker også å vite hvorfor det er interessant å jobbe i bedriften din. Denne Forbes-artikkelen forteller om en bedrift som var ekstremt transparent i artiklene sine. I artiklene viste de frem deres fleksible arbeidsmiljø og deres mangel på tradisjonell struktur av sykedager og feriedager.

Ved å gjøre dette fant de ut at folk som var uenige med deres kjerneverdier sorterte seg selv ut. Dette bidro til at en større andel av kandidatene som søkte matchet bedriftens kjerneverdier. Kandidatene kom også bedre forberedt til intervjuene, noe som resulterte i bedre og mer effektive intervjuer.

2. “Det eneste varige konkurransefortrinn er ekstrem tillit” – og innhold bygger tillit

I en Fast Company-artikkel, hevdet markedssjefen Don Peppers at nøkkelen til konkurransedyktighet er “å være proaktiv troverdig”. Publiserer du innhold som er så verdifullt at folk ville betalt for det, og du likevel gir det bort gratis, så vil du få publikums tillit. Garantert.

Når du kontinuerlig gir verdifullt innhold til dine målgrupper uten å kreve noe tilbake, skaper det en ubalanse i relasjonen med mottagerne. De føler at de skylder deg noe og det skaper en drivkraft til å gi noe tilbake for å utligne denne ubalansen. Dette er det professor i psykologi og markedsføring, Robert Cialdini, kaller for prinsippet om gjensidighet. Det er også en annen effekt som oppstår: Når man kontinuerlig opplever å få verdi fra noen, vil man også begynne å like dem. De vi liker, stoler vi på, og de vi stoler på vil vi komme tilbake til. – Pure Content

Innholdsmarkedsføring bør være individuelt, og ikke være målrettet mot massene, noe som er en opp-ned modell for tradisjonelle markedsførere.

Du har hørt det før, men jeg sier det igjen; fokuser på å levere verdi før du selger.

3. Innhold kan øke ansattes moral

”We celebrate every new team blog post. It’s become fun to talk about what we’re writing about next, or brainstorm with teammates about the outline for a particular piece. Getting more of your team to contribute – and then showing them the retweets and engagement it generates – can be a source of pride.” – Matt Heinz

Den positive responsen du får på den sosiale webben etter å ha publisert et populært innlegg, vil styrke innsatsen i selskapet. Din seier er alles seier, derfor bør du vise innholdets suksess til dine kolleger – ikke for å skryte personlig, men for å minne dem på at tross den overfylte sosiale webben, så klarte ditt selskap å skille seg ut.

4. Innhold åpner kommunikasjonslinjer

Fremragende innhold skaper ikke bare samtaler og diskusjoner blant eksisterende- og potensielle kunder – det gjør også en positiv forandring internt i bedriften. Godt innhold gir kolleger noe å dele med hverandre, noe å snakke og debattere om. Fremragende innhold åpner dører, og det får ”heads to pop up over the cubicle walls”.

Fordelene og verdiene nevnt ovenfor er ikke ment å bruke som KPI-er for å måle effekten av innholdet. Det er en kort liste som markerer den verdien innholdsmarkedsføring gir din bedrift, dine kolleger og dine kunder.

Vet du om noen flere skjulte fordeler med innholdsmarkedsføring? La oss diskutere i kommentarfeltet 🙂

 

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.